‘Another portrait of an artist’, Hans Vandekerckhove bij Art4, Moskou

Het is niet elke buitenlandse kunstenaar gegeven om een solotentoonstelling te houden in het museum voor hedendaagse kunst Art4 in Moskou, een museum dat in 2007 op initiatief van Russische miljonair Igor Markin werd geopend, en die op het tweede verdiep zijn eigen kunstverzameling herbergt.

Hans Vandekerckhove is een zeldzame Belg die deze eer te beurt valt. Hij mag er vanaf september met zijn monumentale schilderijen de vier ruimtes op de gelijkvloers in beslag nemen.

Het wordt geen retrospectieve as such, maar wel een overzichtstentoonstelling met voor de helft nieuwe werken, vijf werken uit de wondermooie reeks Christina en een aantal werken uit de laatste drie jaar. Bij de keuze liet Hans zich leiden door de drie centrale thema’s in zijn oeuvre: de menselijke figuur (en de verhoudingen tussen mensen), architecturale composities en landschappen uit zijn eigen herinneringen.

Hans speelde even met het idee om water als centrale thema te kiezen. Te oordelen naar zijn recente werken had dit best gekund. We ontdekken onder meer een reeks zelfportretten met het hoofd van Hans in een soort aquarium, omgeven door kwallen en ondefinieerbare zeedieren. Al is ook hier het architecturale element nooit ver weg: in een van de bubbels op elk werk zit de reflectie van urbane gebouwen vervat. Het geheel oogt lekker psychedelisch…

Hans Vandekerckhove, Liquid City Blues, 2018. Courtesy NK Gallery

Another portrait of an artist

Water is ook het onderwerp van een recent werk dat de titel meegaf aan de tentoonstelling: ‘Another portrait of an artist’, een vette knipoog naar een van de helden van Hans, David Hockney, en diens ‘Portrait of an artist’. Het beeld herken je zo, zelfs al zijn heel wat elementen door elkaar geschud in de versie van Hans.

Hans Vandekerckhove, Another portrait of an artist, 2018. Courtesy NK Gallery

 

Water als centraal thema kiezen zou een interessante optie geweest zijn, al zou dan een serieus deel van het werk van Hans achtergebleven zijn. Hier herkennen we de mix tussen persoonlijke herinneringen, mijmeringen en observaties die zijn werk kenmerken, ook al zijn ze nooit precies weergegeven -herinneringen zijn per slot van rekening nooit exact. De twee torens in Drowned Land verwijzen bijvoorbeeld naar twee torens uit zijn jeugdjaren, waar het Hans verboden was om het terrein achter de torens te betreden.

 Hans Vandekerckhove, Drowned Land, 2018. Courtesy NK Gallery

Het werk van Hans evolueert duidelijk, al blijft hij dezelfde iconografische elementen hanteren. De tentoonstelling biedt een interessante blik op deze evolutie, al zal het niet iedereen gegeven zijn om naar Moskou af te reizen om het te aanschouwen… Dus hopelijk binnenkort iets dichter bij huis te zien…

Another portrait of an artist is vanaf 4 september te zien bij Art4 in Moskou, klik hier voor alle info.

Atelier van Hans Vandekerckhove, 2018 foto: TheArtCouch

 

 

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op