Zie de mens. Nieuw werk met een dwingende boodschap van Gideon Kiefer

Ecce Homo. Zie de mens.

Op uitnodiging van de galerie Geukens & De Vil gaan 63 hedendaagse kunstenaars met dit gegeven aan de slag, om vanaf 17 november langs een parcours doorheen Antwerpen tentoon te stellen. Benieuwd naar wat dit oplevert ging ik alvast een kijkje nemen naar de reeks die Gideon Kiefer voor de tentoonstelling maakte.

Zie de mens. De Bijbelse uitspraak mag Gideon dan nog als aanzet hebben gediend, in het resultaat zal je er niet meteen sporen van ondervinden. Hoewel… De reeks van 14 werken hebben wel iets van een processie. Gideon schildert er de grote doeken die tegenwoordig in de bergen worden gebruikt om gletsjers te behoeden voor het smelten. Een absurde wanhoopsdaad, zo lijkt Gideon ons te willen stellen. Zie de mens, in zijn meest onbeholpen vorm. Ontroerend richtingloos. De loodzware, donkere lucht boven de landschappen van zijn geboortestreek zijn een onheilspellend voorteken: de mens duwt zichzelf de afgrond in. Er is geen weg terug.

Het thema knaagt aan de kunstenaar, die ook naast zijn artistieke activiteiten de klimaatsverandering van nabij bestudeert. Intuïtief voelt hij aan dat zijn boodschap explicieter moet worden verwoord wil hij het van irrelevantie behoeden. Al wil hij niet militant overkomen, hij voelt aan dat kunst in het algemeen niet vrijblijvend mag zijn in het licht van grote maatschappelijke vraagstellingen.

Is er nog hoop? De grote zeilen hebben wel iets weg van het lendendoek van Christus. Komt er dan voor de mensheid na de lijdensweg een vorm van loutering? Een verrijzenis? Niet zo zeker. De zeilen die ons een betere toekomst moeten bieden zitten vastgenageld aan de grond, als ze al niet aan een betonnen blok zijn vastgepind. Dromen zal niet helpen, noch religie.

In de neventaferelen in de werken, die voor Gideon’s doen merkbaar weinig figuren inhouden, graaft Gideon in zijn prille herinneringen, wanneer hij als kind verplicht naar de mis moest. Niet meteen prettige herinneringen. Een bloedneus opgelopen wanneer iemand hem hard tegen een paal trok op weg naar de mis. Een pakje Stimerol, verwijzend naar de woede van zijn grootmoeder wanneer zij hem betrapte op het kauwen ervan tijdens de mis. Dogma’s bieden geen antwoord, zo lijkt hij ons te willen aantonen.

Een merkwaardige reeks. Onder de laag van zuiver esthetische schoonheid schuilt een fundamentele vraagstelling over de toekomst van de mensheid, dat om een dringend antwoord smeekt…

kiefer_deep-time-75dpi

Gideon Kiefer, Deep Time (2017), courtesy Geukens & De Vil

kiefer_dire-75dpi

Gideon Kiefer, Dire (2017), courtesy Geukens & De Vil

kiefer_the-content-is-still-a-dog-whistle-75dpi

Gideon Kiefer, The content is still a dog whistle (2017), courtesy Geukens & De Vil

kiefer_the-fooling-around-75dpi

Gideon Kiefer, The fooling around (2017), courtesy Geukens & De Vil
De 14 tekeningen zullen ook in een boek gebundeld worden dat voor de tentoonstelling door uitgeverij Hannibal in een genummerde oplage van 200 exemplaren wordt uitgegeven . Een boekvoorstelling met artist talk, waar Eric Rinckhout van De Morgen Gideon Kiefer zal interviewen, zal plaatshebben in Het Maagdenhuis in Antwerpen op zondag 23 november.

Gideon Kiefer wordt vertegenwoordigd door galerij Geukens & De Vil.

Vanaf 17 november is zijn nieuwe reeks te zien op de groepstentoonstelling Ecco Homo, georganiseerd door Geukens & De Vil. Klik hier voor alle info.


 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op