Een exclusieve kijk op de laatste werken van Hervé Martijn

Op 25 en 26 juni vindt in de Faculty Club in Leuven een uitzonderlijke tentoonstelling plaats, met werk van meer dan 40 -voornamelijk Belgische- kunstenaars. Een deel van de opbrengst van de verkoop gaat naar de navelstrengbloedbank van professor Marc Boogaerts, die voor een groot deel afhankelijk is van mecenaat, fondsenwerving en vrijwilligerswerk, vandaar deze kunstbeurs.

Naar aanleiding van de tentoonstelling maakte Hervé Martijn twaalf nieuwe werken. We mochten alvast een kijkje gaan nemen, en konden vaststellen dat Hervé een nieuwe wending aanvangt in zijn werk. Het werk van Hervé heeft weliswaar reeds wat wendingen gekend (lees ons vorige artikel over zijn werk), maar als er iets is dat het oeuvre van Hervé bindt, is het wel de sterk introspectieve verhaallijn ervan. Zo ook in de nieuwe werken.

12 nieuwe werken

De twaalf portretten die Hervé maakte voor de tentoonstelling in de Faculty Club zijn tegelijk een verderzetting van zijn vroegere werk, als een breuk ermee. De modellen zijn nog steeds op een of andere manier in zichzelf gekeerd, ze kijken omlaag of opzij, vaak sluiten ze de ogen. Maar, opvallend: weg zijn de verwondingen, de pleisters, de blinddoeken. In zekere zin lijken de modellen daardoor bevrijd van hun subtiele lijden.

Ook op technisch vlak is Hervé in volle evolutie. Voor deze reeks (her)ontdekte hij het op olie geprepareerde canvas. Die hebben in vergelijking met universele doeken het grote voordeel dat de verf erop kan rusten, in plaats van het doek binnen te dringen. Hierdoor wordt het droogproces een stuk trager, waardoor het gesprek tussen de schilder en het schilderij kan worden verlengd en uitgediept. Het stelt de schilder in staat om door middel van transparante lagen verfijnde lichteffecten te bekomen. De modellen lijken vaak letterlijk in hun omgeving op te gaan.

De onscherpe contouren, de poses van de modellen, de grote kleurvlaktes van de kleding en de specifieke gloed die uit het kleurpalet lijkt te spatten verlenen de portretten alleszins een monumentaal effect. Niet op gebied van afmetingen, overigens, zelfs de vier kleinere werken sorteren dit effect. Een fascinerende reeks, en kennelijk de start van een nieuwe richting in het werk van de kunstenaar (we mochten alvast even kijken naar wat er nog staat aan te komen).

 

De twaalf werken zullen te zien zijn op de Kunstbeurs Leuven ten voordele van het Leuvens Stamcelinstituut en de Leuvense Navelstrengbloedbank. Naast Hervé Martijn is er nog werk een veertigtal andere kunstenaars te zien zoals Koen Vanmechelen, Caroline Coolen, Yves Velter, Jan Vanriet, Erik Vandepitte en Hans Vandekerckhove (klik hier voor een volledige lijst). De beurs vindt plaats op 25 en 26 juni in de Faculty Club te Leuven.

Het werk van Martijn kan je op zijn website volgen of, nog beter, in het boek ‘Ounce’ uitgegeven door MER. Paper Kunsthalle, dat een mooi beeld biedt van de evolutie in Martijn’s oeuvre.

 

Hervé Martijn in zijn atelier te Avelgem

Hervé Martijn in zijn atelier te Avelgem, foto: TheArtCouch

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op