Het raakpunt tussen het reële en het virtuele… een gesprek met Kobe De Peuter

Het valt ons op hoe nieuwsgierig de kunstenaars die we totdusver ontmoetten zijn naar het werk van andere kunstenaars. Niet noodzakelijk van ‘gelijkaardige’ kunstenaars trouwens. Bij Hervé Martijn hangen bijvoorbeeld werken van meer conceptuele kunstenaars, en Erik Vandepitte ontdekt nog steeds vol bewondering performance artists uit de jaren 60-80. Ook kunstenaar Gert Scheerlinck volgt onophoudelijk het werk van andere kunstenaars, en niet alleen in de minimalistische stijl die hij zo genegen is.

Zo bracht hij onlangs een bezoek aan de autodidactische kunstenaar Kobe De Peuter, naar aanleiding van diens tentoonstelling in Galerie Jan D’Haese. We mogen hier exclusief het interview weergeven met deze toch wat enigmatische schilder:

De_Peuter1

La Marea © Kobe De Peuter

 

Interview van Gert Scheerlinck met Kobe De Peuter – LOOMING THROUGH THE GLITTER

The more we know the more fantastic the world becomes and the profounder the surrounding darkness.” – quote Aldous Huxley

“Kobe De Peuter, aanvankelijk een scenarist en kortfilm regisseur ontpopt zich als autodidact schilder van moderne strakke architectuur en abstract ogende interieurs”, zo staat dit vaak vermeld op verschillende media en interviews. Dekt dit de lading nog?

Dat is ooit eens opgesteld geweest door een overijverige galeriehouder, lang geleden, al klopt er de helft niet van. Ik speel nu waarschijnlijk veel meer in op de actualiteit. Naast 10 jaar urbanistische en architectonische, al dan niet geabstraheerde landschappen te schilderen, leg ik me nu ook toe op totale abstracties en geabstraheerde natuurlandschappen.

Voor ik aan dit interview begon wist ik eigenlijk niets af van je opleiding als scenarist en kortfilm regisseur. Je maakte blijkbaar reeds twee kortfilms, ‘Nobody’s Innocent’ en ‘Pipe Dreams’. Kan je kort toelichten waarover deze gaan?

Welja, mijn eerste liefde is cinema, dat is altijd zo geweest. ‘Nobody’s Innocent’ heb ik low-budget in Barcelona gemaakt, met een groep vrijwilligers. Alle acteurs moesten naakt gaan en werden in een varkensstal gestopt, waar ze zich als beesten moesten gedragen. Het script ging over hiërarchische structuren en de vanzelfsprekendheid die we aan onze eigen plaats in die structuur toedichten waardoor uiteindelijk het hele systeem uit elkaar viel. Pipe Dreams was eerder een experiment, één camerastandpunt en slechts twee acteurs in één ruimte.

Ik ervaar in je werk een soort digitale ruis, alsof er iets fout is gelopen. Het beeld staat wel stil, maar door het fragmenteren steekt er als het ware toch veel beweging in. Denk je dat je opleiding als regisseur daar iets mee te maken heeft?

Nee, ik denk het niet. De ruis is in feite gebaseerd op een impressionistische toets. De achtergronden vul ik steevast in met platte borstels, om het effect strak te houden. Vanop afstand heeft dat vreemd genoeg een fotografisch effect. Bepaalde ‘gedetailleerde’ partijen op de achtergrond zijn in feite slechts vlakjes en kleurtjes en zo kwam ik op het idee om met dat beeld ‘kapot te trekken’. Van daaruit spraken de volgende stappen eigenlijk voor zich, dus ik ging die ‘storing’ zoals je het noemde, steeds extremer maken. Ik zag vrij snel de beeldende relatie met digitale media, en daar heb ik op ingespeeld.

De_peuter2

Tipping Point © Kobe De Peuter

 

De manier van schilderen, esthetisch zeer gedetailleerd, bijna fotorealisme en de aangesneden onderwerpen schommelen tussen realiteit en virtualiteit met een maatschappelijk geëngageerd tintje. Ondanks dat er recent geen figuren meer te zien zijn, gaat je werk wel degelijk over de mens en de impact op onze maatschappij.

Wel…. ja, maar, naar ik hoop, op een zachte manier. Aanvankelijk was ik kritisch en had ik echt de behoefte iets te vertellen, maar de laatste tijd zou ik het eerder als “observerend en omschrijvend” beschouwen.

Je wil niet onmiddellijk een politieke boodschap gaan overbrengen?

Nee, helemaal niet, politiek al zeker niet.

Maar het gaat wel deels over de consumptiemaatschappij?

Deels wel natuurlijk, dat is een beetje onvermijdelijk… kijk, ik denk dat de mens een product van zijn omgevingsfactoren is; die omgeving fungeert als een podium waarin wij aan een verwachtingspatroon proberen te voldoen. maar ik denk niet dat we een andere keuze hebben, alleszins toch geen bewuste keuze, dus ik kan er niet ‘veroordelingsgezind’ een opinie over hebben. 

De titels die je aan je werken geeft zijn quotes van Aldous Huxley, een Engels-Amerikaans schrijver en dichter die vooral bekendheid verwierf met zijn sciencefiction roman Brave New World. Voor Huxley had de wetenschappelijke vooruitgang vooral een onmenselijk aspect. Ik herken dit wel in je werk.

Schitterend, ik ben werkelijk blij dat je dat gezien hebt. Ik ben werkelijk een echte Huxleyfreak… hij was destijds een van de weinigen die een criticus durfde te zijn van het vooruitgangsgeloof. Brave New World is nauwelijks representatief voor zijn oeuvre, maar dat hoor je dan ook van de freak die hier wel een metertje van zijn werk staan heeft.

Momenteel loopt je solo met de schitterende titel ‘Looming Through The Glitter’. Vat deze titel je huidige werken samen?

Merci! Wel, aangezien ik net in een overgangsfase zit, waarbij ik buiten die urbanistische en architecturale wereld treed, heb ik naar een titel gezocht die de gehele lading kon dekken. De begeleidende tekst bij het werk is met opzet beperkt tot slechts 1 zin, een citaat van Huxley natuurlijk: ‘the more we know the more fantastic the world becomes and the profounder the surrounding darkness’. Ik blijf er met opzet vaag over, deels omdat, als ik het moet uitleggen, je weer 1700 karakters verder zit. (lacht)

Met ander woorden, genoeg tekst, tijd om het zelf te gaan ervaren !

Voila !

De_Peuter3

Symbol © Kobe De Peuter

 

Meer werk van Kobe De Peuter kan je ontdekken op zijn website.

De tentoonstelling ‘Looming Through The Glitter’ van Kobe De Peuter is nog tot 26 juni te zien bij Galerie Jan DHaese.

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op