“Schilderkunst heeft weinig met verf te maken”, een les uit het werk van Hervé Martijn

We schreven onlangs over de kwalijke trend waarbij jonge kunstenaars steeds vroeger worden ‘geplukt’ door de kunstmarkt omwille van een of andere succesvolle formule –of originele gedachte, maar daarna bijna gedwongen worden om deze formule eindeloos te herhalen. De Avelgemse kunstenaar Hervé Martijn vormt een mooi voorbeeld van waarom een kunstenaar zich daar niet aan mag laten vangen.

We lieten ons enkele dagen geleden door Martijn rondleiden doorheen de verschillende fases van zijn oeuvre, dat een aantal wendingen heeft gekend. Volg even mee:

Het begon een kleine veertig jaar geleden wanneer Martijn op het aannemersbedrijf van zijn grootvader gevonden materialen (onder meer platte Pottelbergse dakpannen) gebruikte, ze met verschillende lagen materie bedekte, om dan in die lagen zelf zijn nog abstracte beelden te kerven. Een ‘gevecht met de materie’ ging van start, die Martijn gedurende decennia zou blijven voeren.

Aura 70on 90 cm

© Hervé Martijn, Aura (1980-92)

Al snel kwamen figuren uit zijn werk tevoorschijn, die ook andere ondergronden en technieken toebedeeld kregen. Houten panelen die eerst met rode klei worden behandeld, het gebruik van teksten van zijn grootmoeder over een verdronken jongen in de buurt (opgerolde brieven die naast een schilderij van de dode jongen zijn gevestigd), nieuwe technieken als houtskool op koper en ijzer in de regen laten oxideren, een soort multidimensionele wassen indruk nalatend. Materie, toevalligheden, lagen toevoegen en wegschrapen, dat is alvast wat de ‘vroege’ Martijn typeert.

2 broeder, hij die lief heeft_4

© Hervé Martijn, Broeder, hij die lief heeft (1985-90)

Ook de diptiek en het verschijnen van twee gedaantes in hetzelfde werk, dateren van deze periode. Ze vormen dialogen, zoektochten naar relaties tussen mensen. Symmetrieën, zo belangrijk in het werk van Martijn, maar ook in zijn persoonlijk leven.

We schrijven midden jaren 2000 wanneer deze evolutie culmineert in een figuratieve serie waarin de centrale figuren eerst worden afgeschermd en zich er rond een furieuze strijd ontvouwt van soms wel 15 verflagen, ruwe vlakken overwoekerd door ‘drippings’ en het lukraak gooien met verf – een procedé dat veel weg had van ‘action painting’, gezien hij het doek nauwelijks raakte, zo vertelt ons Martijn.

Maar het resultaat was uniek! De reeks werd een enorm succes. Galerijen die vanuit Amsterdam en Parijs werken aankochten bij de kunstenaar, raakten na enkele dagen al uitverkocht. De kunstmarkt smeekte om meer. Van hetzelfde.

Menig kunstenaar zou, op dit punt gekomen, de reeks eindeloos verderzetten, eventueel met wat futiele variaties teneinde het publiek geïnteresseerd te houden. Niet zo voor Martijn. Na een tijdje (en veel interne strijd) hield hij de reeks voor bekeken, en sloeg hij een nieuwe richting uit.

 

“Schilderkunst heeft weinig met verf te maken”, schreef Martijn in het boek over zijn werk, dat hij ons schonk na ons bezoek. Visie. Volharding. Durf. Evolutie en onvoorwaardelijke eigenheid. Maar ook zoeken, twijfelen, en heel af en toe vinden… Het zijn begrippen die alleszins als nasmaak achterblijven na ons bezoek aan Martijn. En die begrippen hebben inderdaad niets met verf te maken.

In juni toont Hervé Martijn een selectie van nieuwe werken in Leuven. Volg TheArtCouch voor onze eerste indrukken!

Klik hier om het recente werk van Hervé Martijn te ontdekken op zijn website.

© Hervé Martijn, Made from the finest steel (1985-90)

© Hervé Martijn, De bezetene (1985-90)

© Hervé Martijn, My friend (1999)

© Hervé Martijn, Speurtocht naar de werkelijkheid (2000)

© Hervé Martijn, De spiegeling / le reflet (2005)

© Hervé Martijn, Woman (2006)

© Hervé Martijn, Being a woman (2006)

© Hervé Martijn, Drawing your OWN image (2007)

© Hervé Martijn, Connected step by step : The aura (2008)

© Hervé Martijn, i do still remember the garden and the pink doubts (2009)

© Hervé Martijn, The place to hide out , when you wanted to get away from the rest of the world (200

© Hervé Martijn, A porous membrane (2010)

 

herve_martijn_book

 

Onlangs verscheen bij uitgeverij MER Peper Kunsthalle het boek ‘Ounce’ met een knap overzicht van Hervé Martijn’s werk. Absoluut de moeite! Nog beschikbaar op de webshop van MER, of bij de betere boekhandelaar.

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Prachtig diep fragiel werk!

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op