De magie van Danielle van Zadelhoff, eindelijk in boekvorm…

De term magie gebruiken in relatie tot het werk van fotografe Danielle van Zadelhoff kan vreemd overkomen, tenminste voor wie niet vertrouwd is met haar werk. Maar de relatie is niet zo bij het haar getrokken. De magie komt eerst en vooral uit haar eigen verhaal: vier jaar geleden kocht ze haar eerste fototoestel, met dewelke ze in het station van Antwerpen een foto trok van een Aziatische vrouw met haar kind. Wanneer ze de foto achteraf bekeek ontdekte ze een heel specifieke emotie op de gezichten, die haar ertoe dreef om zich verder toe te leggen op fotografie. In die vier jaar is haar werk nagenoeg de wereld rond gegaan. Ze geniet aandacht van het MoMa, werkt samen met gevestigde waarden en gaat binnenkort zelfs (gast)lesgeven in Udine, Italië.

Maar de magie ligt uiteraard in haar werk zelf vervat. Waaraan ligt het? Er is de speling met het licht, die vaak wordt vergeleken met de het werk van de Vlaamse primitieven, soms met dat van Rembrandt. Maar daar kunnen andere fotografen ook aanspraak op maken. Er zijn de poses, de specifieke invalshoeken, die hier en daar aan dezelfde meesters doen denken. Maar ook hier geldt dat andere fotografen dit evengoed zouden kunnen doen. Het mysterie, en de specifieke aantrekkingskracht van Danielle’s werk, moeten dus elders liggen, op een dieper niveau van lectuur.

Wie het prachtig uitgegeven boek dat uitgeverij Stockmans onlangs over haar werk uitgaf doorneemt, kan misschien enkele sleutels tot het mysterie ontdekken.

Het boek geniet weinig tekst en uitleg – gelukkig maar, het werk spreekt voor zich. Maar de drie inleidingsteksten zijn perfect gevat, en vatbaar. Zo heeft architect Neri Oxfam, met wie Danielle onder meer samenwerkte, het over de unieke manier waarop de protagonisten in Danielle’s foto’s geen licht reflecteren, maar lijken uit te schijnen. Interessant. Maar nog interessanter is zijn observatie:

Through the looking lens, she articulates -and takes it to its extreme- the simple, everyday expression of the human condition, bringing to the eye what can only be felt, and to the heart what can only be seen.

Lap, daar gaat het hem precies om. De gespannen focus op de menselijke emotie, in zijn prilste, zuiverste vorm, waardoor het universeel wordt. Een vivisectie bijna van de menselijke ziel. Een gecondenseerde, zij het tedere en verrassende kijk op de ‘condition humaine’.

Deze gedachte wordt verder uitgediept in de analyse van Fernando Francès, directeur van het CAC Malaga, waar Danielle tot 15 oktober tentoonstelt. Hij heeft het over de notie dat Danielle doorheen haar foto’s meer van haarzelf prijsgeeft, dan van haar modellen.

(…) she is more like Louise Bourgeois, who infuses each sculpture with her preoccupations, concerns, ideas, feelings and desires. Danielle van Zadelhoff is equally visible in every theme, every gaze, every skin and every meaning of each work.

Elk portret zou dus in wezen een zelfportret zijn. Interessant uitgangspunt, dat niet ver af staat van sommige inzichten die Lucian Freud had met zijn werk. Een gedurfde vergelijking, I know.

Maar laat je vooral zelf overtuigen met de foto’s van Danielle, die in dit met uiterste zorg vormgegeven boek de voornaamste plaats krijgen. Naast ‘gewone’ editie werd overigens een luxe-editie in 12 exemplaren gedrukt. Het boek bevat 127 full colour foto’s, is gedrukt in Staccato raster om het meest gedetailleerde resultaat te bekomen, en werd in een minimal design jasje gegoten om de foto’s er nog meer te laten uitspringen. Het reproductieproces op luxepapier, het gebruik van intens zwart en de fragiliteit van de foto’s vragen om het gebruik van handschoenen die bij het boek horen.

Handle with care, is dus de boodschap, net als met de emoties die Danielle in elk van haar werk steekt…

danielle-van-zadelhoff_map-4

danielle_overige-bruno_page_1

danielle_overige-bruno_page_2

danielle_overige-bruno_page_3

danielle_overige-bruno_page_4

 

Het boek kan besteld worden bij uitgeverij Stockmans via bruno.devos@stockmans.be of els.merckx@stockmans.be


Lees ook:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op