Recensie: wie is er bang voor hedendaagse kunst

9200000059344034
Mag het iets gemakkelijker zijn?
Dat moeten Kyung an en Jessica Cerasi gedacht hebben toen ze een boude poging ondernamen om de hedendaagse kunst onder te brengen bij de 26 letters van het alfabet. Beide auteurs hebben hun sporen in de kunstwereld verdiend als curator Aziatische kunst enerzijds en tentoonstellingsmanager anderzijds.

Volgens het achterplat spijker je op korte tijd je kennis bij. En dat klopt, maar dan mag je echt niet veel van hedendaagse kunst kennen. Ik ben geen voorstander van academische hoogmissen waarbij de kunststromingen je op de oren vliegen, maar deze ludieke poging om kunst tot 26 letters te herleiden, is bij momenten ook vergezocht. Van de vertalers werd ook niet teveel creativiteit verwacht waardoor het Engelstalige lemma quality control in het Nederlands wat is de rol van musea meekreeg. De snelheid waarmee gewerkt werd, vind je spijtig genoeg ook terug in taalfouten en -slordigheden.  Is het boekje dan allemaal kommer en kwel? Neen, de lay-out is best te genieten en de auteurs hebben hun best gedaan om met talrijke anekdotes en mooie illustraties hun werk te verfraaien. Deze overmatige anekdotiek overheerst bij momenten echter zo dat je je als lezer eraan gaat ergeren. Dat de Biënnale van Venetië een prominente plaats inneemt in de hedendaagse kunst is begrijpelijk, maar of de foto van een instortende pier tijdens deze tentoonstelling het beste beeld is, daar twijfel ik aan.

Met de zomermaanden voor de deur is het boekje een leuk hebbeding dat je op een heel laagdrempelige manier toelaat kennis te maken met hedendaagse kunst. Spijtig genoeg is de drempel zo laag geworden, dat het alleen maar de clichés versterkt in plaats ze te ontkrachten.  Waarom is kunst zo duur? Is dat nou echt nodig? vragen die met dit boekje wel opgerakeld worden, maar waarvan het antwoord even snel gelezen als vergeten is.

Author: Yves Joris