Beeldvorming en massamedia in tijden van ‘fake news’, een boeiend uitgangspunt voor een fototentoonstelling bij Sofie Van de Velde Gallry

Gisteren opende bij Sofie Van de Velde Gallery een groepstentoonstelling die een aantal binnen- en buitenlandse fotografen en videokunstenaars samenbrengt. De tentoonstelling, gecureerd door FOMU-curator Joachim Naudts in samenspraak met fotograaf Max Pinckers, presenteert werk van Max Pinckers, Boris Mikhailov, Emmanuel Van der Auwera, Matthias Bruggmann, Alfredo Jaar, Johan Grimonprez en David Birkin.

De expo belicht de rol van media in onze samenleving en hoe deze media verschillende machtsstructuren omvatten, die elk ons vermogen tot empathie en betrokkenheid beïnvloeden. Sociale media en massamedia zijn met elkaar verweven, en doordrenkt van beelden, allemaal gemedieerd door iets of iemand. Waarheden, halve waarheden, fake news, fictie of amusement zijn hierdoor steeds moeilijker te onderscheiden van elkaar.  Wij, de toeschouwers, worden gedwongen om zelf de puzzel van de werkelijkheid te ontcijferen.

Vertrekpunt van de expo is de reeks Margins of Excess van de Belgische fotograaf Max Pinckers. In Margins of Excess zijn realiteit en fictie met elkaar verweven. Niet om ons voor de gek te houden, maar om een meer complexe kijk op onze wereld te onthullen, die rekening houdt met de subjectieve en fictieve aard van de categorieën die we gebruiken om die wereld waar te nemen en te definiëren. Pinckers’ beeldtaal is een persoonlijke commentaar op de traditionele, documentaire benadering die een specifiek onderwerp vastlegt als tijdsdocument of als middel om maatschappijkritiek te leveren.

Net zoals Pinckers trekken ook de andere kunstenaars in deze tentoonstelling de autoriteit van ‘de waarheid’ in twijfel. Wie en wat bepaalt wat wij zien? Hoe moeten we beelden ontcijferen wetende dat één beeld nooit volledig kan zijn en dus ook nooit de complexiteit van onze wereld kan vatten? Zitten we niet vast in onze eigen informatiebel, zwevend in de lucht zonder te weten welke richting we moeten nemen, waar we in moeten geloven?


svd1

Max Pinckers, Margins of success, 2017

svd2

Emmanuel Van der Auwera, Not long before dawn, 2014

svd4

Max Pinckers, Margins of Excess, 2017

svd5

Max Pinckers, Margins of Excess, 2017

svd6

Alfredo Jaar

De tentoonstelling “It is difficult / to get the news from poems / yet men die miserably every day / for lack / of what is found there” loopt nog tot 17 maart bij Sofie Van de Velde Gallery, klik hier voor alle info!

 

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op