Familieportretten, landschappen en stillevens van Alice Neel, vanaf 28 oktober bij Xavier Hufkens

Drie jaar na een eerste tentoonstelling met portretschilderijen van de Amerikaanse kunstenares Alice Neel in de galerie, presenteert Xavier Hufkens nu een ander facet van haar oeuvre: de landschappen, stillevens en familieportretten die ze maakte in de landelijke omgeving van Spring Lake en Vermont. De schilderijen geven een intiem inzicht in de persoonlijke wereld van de kunstenares en onthullen de vreugde die ze had in de eenvoudige geneugten van het leven, weg van de dagelijkse sleur van New York.

Alice Neel wordt vandaag internationaal erkend als een van de meest volleerde en originele schilders van haar generatie. Ze zette de traditie van het figuratieve schilderen voort in een periode waar abstractie hoogtij vierde. Ze wordt beschouwd als een van de grootste ‘vertellers’ van het 20e-eeuwse Amerika, waarbij ze verhalen tot leven bracht door de prachtige portretten die ze in het Spaanse Harlem en de Upper West Side van New York City maakte. Van vooraanstaande intellectuelen tot eenvoudige buren, van collega-kunstenaars tot alleenstaande moeders, Neel schilderde mensen uit alle lagen van de bevolking. Ze was meer dan vijftig jaar actief en haar nalatenschap is een oeuvre dat even historisch verlichtend en sociaal geëngageerd is als autobiografisch.

De tentoonstelling Alice Neel in New Jersey and Vermont onthult hoe Neel haar eigen intieme wereld zag. De werken zijn gevuld met licht, weelderige vegetatie en een gevoel van openheid. In tegenstelling tot de portretten die Neel in New York schilderde en die vaak binnen in haar atelier werden gemaakt, werkte Neel in Spring Lake en Vermont meestal buiten tijdens vakanties en weekends. Dit veranderde ook haar gemoedstoestand: de strijd en wederwaardigheden van het stadsleven maken plaats voor een eenvoudiger en rustieker bestaan.

Vanaf 1973 werd het huis in Vermont een van haar favoriete verblijfplaatsen, onder meer omdat het de plek was waar ze eindelijk – ze was al de 70 gepasseerd – een ‘eigen kamer’ had. Omdat ze voor haar kinderen moest zorgen en geen aparte studio in New York kon betalen, had ze tot dan toe altijd in haar appartement geschilderd. Maar in Vermont kon ze een van de bijgebouwen van de boerderij ombouwen tot een echte studio.

Alice Neel, Nancy and the kids, 1971

Alice Neel, Vermont, 1971
Alice Neel, Hartley, 1971 | Ginny and Elyzabeth, 1976


Alice Neel in New Jersey and Vermont loopt van 28 oktober tot 6 december bij Xavier Hufkens, klik hier voor alle info!

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op