‘Figure 4’ interessante artistieke ontdekkingen in Gent

Ik moet het toegeven, normaal gezien heb ik een zwak voor thematentoonstellingen. Ontdekken hoe verschillende kunstenaars hun visie over een welbepaald onderwerp uiten, hun meningen, persoonlijkheden en technische kennis elk op hun manier tot welke vorm dan ook omtoveren, het levert steevast interessante stof tot analyse en denken.

Al moet ik mijn mening voor de zoveelste keer sinds ik met The Art Couch begon wat herzien. Maar daar doe ik het uiteindelijk voor.

De reden hiervoor is een tentoonstelling die momenteel loopt op het Sint-Pietersplein in Gent. Vier heel verscheiden kunstenaars, evenveel achtergronden en uitingsvormen, die nog maar ‘pas’ met kunst bezig zijn. Het levert toch verrassend boeiend materiaal op wat mij betreft.

Brigitte Aendenkerk

Brigitte’s nog prille oeuvre wordt gekenmerkt door het levensdrama van een andere persoon, die ze in verschillende poses en verschillende stadia van haar verhaal portretteert in soms kleine, fragiele, soms levensgrote beeldhouwwerken. Een soort caleidoscoop van het lijden, dat door de verschillende invalshoeken die ze kiest om het uit te beelden een vreemd universeel karakter verkrijgt, waarvan de symboliek zowel expliciet als impliciet aanwezig is. Heel gevoelig werk.

(beelden van Brigitte Aendenkerk op de voorgrond, tekeningen van Valeria Lakrisenko op achtergronf)

Helena Verherstraeten

Helena’s werk oogt dan weer meer cerebraal en esoterisch. Haar grootste referentiepunt is dan ook de Griekse mythologie. Haar Odyssee? ‘Leven inblazen in kunstvoorwerpen’. Als statement kan dat gelden, al stopt ze hier niet bij. In haar kunstpraktijk durft ze ook vragen te stellen als de relatie van de mens tot de Goden die ze hebben geschapen, of de –volgens haarzelf- verloren gegane dialoog tussen kunst en de aanschouwer. Niet dat ik het daar noodzakelijk mee eens ben, maar het levert alvast knappe beelden en dense, enigmatische tekeningen op.

(beelden van Helena Verherstraeten op de voorgrond, schilderij van Connie Roels op achtergrond)

Connie Roels

De initiatiefneemster Connie Roels belichaamt ongetwijfeld de leuze ‘vrijheid blijheid’. Ze lijkt grenzeloos te experimenteren met poses en invalshoeken van modellen die zowel uit haar directe omgeving als uit toevallig gevonden beelden op het internet komen. Niet dat het vrijblijvend is. Technisch blijft ze zichzelf voortdurend uitdagen met nieuwe materialen en technieken. Ik ben alleszins razend benieuwd naar haar wat ze nog meer in petto heeft.

(beelden van Brigitte Aendenkerk op de voorgrond, schilderijen van Connie Roels op achtergrond)

Valeria Lakrisenko

De klassiek, in Sint-Petersburg geschoolde Valeria valt dan weer op met haar traditioneel ogende, maar uiterst gevoelige behandeling van de portretten die ze schildert, onder meer van legendarische componisten en dichters uit haar eigen interesseveld. Lucian Freud, toch de grootste portrettist uit de recente kunstgeschiedenis, zei ooit ‘The more you look at things, the more abstract they become and, strangely, the more real’. Iets zegt me dat Valeria goed op weg is om deze paradox een nieuwe wending te geven met haar werk.

(Valeria Lakrisenko)

Wat deze kunstenaars bindt behalve het feit dat ze elk vanuit hun heel eigen invalshoek het figuratieve laten primeren in hun kunst? Niet zeker, maar misschien hoeft dit ook niet. Het biedt alleszins een interessante ontdekking. Knap en evenwichtig opgesteld, wat een hele uitdaging moet geweest zijn gezien de verscheidenheid aan kunstenaars.

Nog tot 30 juni op het Sint-Pietersplein 21 in Gent.

 

 

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op