Forza Femina: over negen vrouwen en hun kunst

Net zoals in vele domeinen van de maatschappij, heeft het lang geduurd voor vrouwen werden toegelaten en erkend in de kunstwereld. Onlangs nog kwam hier een voorbeeld van aan het licht toen enkele kunsthistorici stelden dat Duchamp wellicht niet de oorspronkelijke bedenker van ‘zijn’ “Foutain” zou zijn, maar wel de Duitse dadaïste Elsa von Freytag-Loringhoven.

Bij wijze van tegenbeweging kwam de expo Forza Femina in Harelbeke tot stand. Deze werd op poten gezet door Ann Demeyere, zelf ook kunstenares. Forza Femina is een tentoonstelling met een focus op werk van negen vrouwelijke kunstenaars van bekend en minder bekend allooi en valt te interpreteren als een ode aan de sterke vrouwen die zich een weg hebben weten te banen in de wereld van de kunsten, eerder dan als een feministisch collectief.

Hier vind je een persoonlijk selectie:

Greet Desal

Bij het binnenkomen in het Kunstenhuis valt meteen een imposant stuk op. Democracy van Greet Desal. Zoals we van haar gewoon zijn: een beeld met een kwinkslag en de nodige humor, maar ook een zekere rauwheid en maatschappijkritiek. Twee verstrengelde ledematen die de voet steunen op elkaars bips vormen samen een wankele steunpilaar. Bovenop ligt een gouden klodder, op het punt om van de sokkel te glijden als een smeltend ijsje. In combinatie met een emblematische titel is de sculptuur een wakker schuddende kaakslag voor de kijker.

 

Daniëlle Van Zadelhoff

De inmiddels alomtegenwoordige Daniëlle Van Zadelhoff creëerde op zolder in het Kunstenhuis een bijzondere atmosfeer met haar intens beladen foto’s.

Haar foto’s hebben schilderachtige kwaliteiten, zowel op compositorisch als thematisch vlak. De poses ontstaan in samenspraak met het model en dat is duidelijk voelbaar in de beelden. Geen onnatuurlijke, verkrampte of dramatische houdingen, maar serene afbeeldingen waarin de emoties ongedwongen ontbloot worden. De clair-obscur die zo kenmerkend is voor haar werk in combinatie met de schaars verlichte zolderruimte onderlijnen de introspectieve kracht van haar werk en zorgen bovendien voor een totaalervaring.

 

Katrin Dekoninck.

Ook de poëtische werken van Katrin Dekoninck zijn hier te zien. Dekoninck speelt ditmaal duidelijk in op de ruimte. Zo wordt een bestaand werk van zijn metalen sokkel ontdaan en opgehangen met touwen. Daardoor krijgt de sculptuur niet enkel een andere dimensie op ruimtelijk, maar ook op interpretatief vlak: het beeld verliest letterlijk en figuurlijk contact met de grond. De zwaarte en moedeloosheid die uitgaat van het beeld wordt nog versterkt nu de zwaartekracht de vrijheid krijgt om haar werk te doen.

 

 

Met Forza Femina, een intieme, gemoedelijke tentoonstelling, tonen deze negen vrouwen dat ze zeker niet onderdoen voor hun mannelijke collega’s. Wie de expo wil bezichtigen kan dit nog tot zondag 15 juli, 17u in Harelbeke. Klik hier voor meer info!

Author: Wouter Verbeke

Share This Post On

3 Comments

  1. Dank je Wouter voor de mooie verwoording over deze expo
    Ik ben blij dat ik er bij kon zijn.
    Ann De Meyer cureerde haar eerste expo, ze heeft dat voortreffelijk gedaan .
    Dank aan jou om het nog even
    Ik de kijker te zetten .

    Post a Reply
    • Wouter….. prachtig!
      M martine

      Post a Reply
      • mooi graag uitnodiging voor volgend evenemend of vernisage

        vandecraen ;walter( beeldend kunstenaar)

        Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op