Harold Ancart, een vaste waarde in de Belgische hedendaagse kunst

We zouden het nagenoeg over het hoofd zien tussen alle heisa die de duurste levende kunstenaar heeft opgeleverd – ik bedoel Hockney’s ‘Portrait of an artist’ die bij Christie’s voor 90M$ werd geveild, mocht u het nieuws gemist hebben – maar ook van de Belgische hedendaagse kunstenaar Harold Ancart werden vorige week 4 werken geveild. Op 14 november haalden twee werken uit 2011, ‘Grand Bambou’ en ‘untitled’ respectievelijk 53 en 57 duizend Dollar, en bij Christie’s haalde een werk zelfs 78,000$. Niet boven de bovenste limiet van de inschattingen, maar toch bij de bovenrand…

Het toont alleszins aan dat de interesse van ‘de markt’ voor het werk van Ancart gestaag groeit. Dat topgaleries als Zwirner en Hufkens achter jou staan mag al helpen, uiteraard. Tot 15 april 2019 is zijn nieuwe reeks ‘Peindre la nuit’ nog te zien bij Zwirner, een reeks waarin hij de nacht als uitgangspunt heeft, en de nachtelijke ervaring tot de kijker wil brengen – dan wel op zijn Ancarts. Al vond hij inspiratie bij andere kunstenaars, in dit geval bij Félix Vallotton tijdens een bezoek aan het Musée d’Orsay: “There were a whole bunch of masterpieces on offer but the one that really made an impression was a painting by Félix Vallotton of a black landscape under a blue night sky. In the center of the painting is a full moon and directly below is its unbroken reflection in a serendipitously wide river. . . . I was struck by the thought that this was the only place in the world where the moon and its reflection were really made of the same stuff.

 

 

 

 

 

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op