Hightech illusies en misleidende communicatie: David Jablonowski

Communicatie of het gebrek eraan is een onderwerp dat vaak aan de kaak wordt gesteld in hedendaagse kunst, maar hoe zit het met de zeggingskracht van het kunstwerk an sich? De Duitse David Jablonowski stelt zich diezelfde vraag en doet met zijn conceptuele werk onderzoek naar hoe kunst communicatie kan veroorzaken en wat die communicatie teweegbrengt bij het publiek. DASH gallery nodigde de kunstenaar uit voor de expo Stone-carving High Performance.

Om de werken van David Jablonowksi te kunnen aanschouwen, moet je je naar de eerste verdieping van het KASK Kortrijk begeven. Dat draagt bij aan het overweldigende effect die zijn sculpturen onmiddellijk veroorzaken. Wat het eerst opvalt zijn twee enorme, horizontaal geplaatste monolitische stenen. Althans zo lijkt het, want in werkelijkheid zijn het gigantische piepschuimen blokken die eigenlijk gebruikt worden onder autosnelwegen om vochtproblemen op te lossen. Toch lijken het eeuwenoude massieve rotsblokken; roestige en okerkleurige natuursteen die al jaren onderhevig is aan de natuurelementen. De verweerde sporen die ze dragen zijn als fossielen en tussen de groeven puilt hier en daar een bosje gras of wat zand uit.

foto-1-img_8097-jpg-courtesy-dash-david-jablonowski-photography-by-alexandra-colmenares

courtesy Dash & David Jablonowski, photography by Alexandra Colmenares

 

De vorm van communicatie die hier tot stand komt blijkt dus vaak een miscommunicatie. De kunstenaar, of eerder het kunstwerk zelf, zet de toeschouwer al meteen op het verkeerde been. Wie het werk van Jablonowski niet in levenden lijve gaat bekijken en zich toch waagt aan een uitspraak op basis van de foto’s die op de hedendaagse communicatiekanalen, de ‘sociale’ media, verschijnen, past dus beter op zijn tellen. Foto’s en sociale media blijken al even bedrieglijk als de Jablonowski’s werken zelf. Spitsvondig en geestig! De kunstenaar stelt niet alleen het gegeven ‘communicatie’ in vraag, maar zet ook een ware communicatiemolen in gang.

foto-2-img_8214-jpg-courtesy-dash-david-jablonowski-photography-by-alexandra-colmenares

courtesy Dash & David Jablonowski, photography by Alexandra Colmenares

 

De sokkels onder de monolithische piepschuimblokken zijn duidelijk het resultaat van een overdachte keuze. De verhouding en vorm van de sokkel en de spanning die ontstaat met het beeld is niet willekeurig. Over alles is onmiskenbaar nagedacht. De presentatie draagt bij aan het museale gevoel, de wil tot conservatie en het precieuze karakter van het werk. Hetzelfde geldt voor de werken in carbon.

foto-3-img_8150-jpg-courtesy-dash-david-jablonowski-photography-by-alexandra-colmenares

courtesy Dash & David Jablonowski, photography by Alexandra Colmenares

 

De kunstenaar gebruikt voor zijn werk steeds hightech materialen uit de industrie en informaticawereld zoals carbon, koper, onderdelen uit industriële printers… Hij combineert ze, trekt ze uit hun context en presenteert ze in een artistieke vormgeving.

Zijn materiaalkeuze snijdt tegelijkertijd een andere kwestie aan: het vergankelijke van informatica, digitale data en geschreven teksten die via de nieuwe media worden verspreid. Door het hergebruik van deze specifieke materialen tracht hij haast symbolisch het verlorene opnieuw tastbaar te maken, te hermaterialiseren, zij het in een andere vorm.

foto-4-img_8217-jpg-courtesy-dash-david-jablonowski-photography-by-alexandra-colmenares

courtesy Dash & David Jablonowski, photography by Alexandra Colmenares

 

In deze expo is ook duidelijk te zien hoe de hedendaagse kunstenaar zich tracht te positioneren in verhouding met de traditie, de klassieke beeldhouwkunst: vormelijke aspecten, esthetisering, materiaalkeuze… David Jablonowski slaagt erin op een hedendaagse en conceptuele wijze enkele van de criteria van de klassieke beeldhouwkunst te benaderen: hoogwaardige materialen, schoonheid en esthetiek. De fijne, ranke en verlichtende elementen die de werken met elkaar in verbinding brengen en een geleidende stuwing aan de tentoonstelling geven, maken het helemaal af.

Dit alles maakt dat het werk makkelijk te smaken valt, ook voor de minder conceptual minded kunstliefhebber. De werken staan rotsvast op zichzelf en weten de kijker absoluut te intrigeren. Misschien schuilt daar wel de klassieke kracht van zijn werk in.

 

De werken van David Jablonowski zijn nog te bewonderen tot 10 december 2017 op de eerste verdieping van het KASK Kortrijk. Klik hier voor meer info!

Author: Wouter Verbeke

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op