Interessante mix tussen inzichten in maatschappelijke evoluties en persoonlijke reflecties. Nieuw werk van Marc Bauer bij Deweer Gallery

Wie naar Otegem afzakt (of optrekt, alnaargelang het vertrekpunt) voor de retrospectieve van Panamarenko, wat al een bestemming op zich is, kan evengoed genieten van de tentoonstelling met nieuw werk van Marc Bauer, die er parallel aan loopt.

De voorbije jaren legde Marc Bauer zich voornamelijk toe op houtskooltekeningen, gemaakt op papier of in situ op muren van tentoonstellingsruimtes of woningen van particulieren. Een selectie van zijn tekeningen zal dit jaar op ‘SUPERPOSITION: Equilibrium & Engagement’, de 21ste Biënnale van Sydney in Australië, te zien zijn. Voor zijn tweede solotentoonstelling bij Deweer Gallery, getiteld ‘Avondland’, verkent de Zwitserse kunstenaar ook andere media zoals verf aangebracht op een aluminium drager. Het is overigens niet de eerste keer dat hij met dit medium experimenteert, maar nu pas voelt hij de behoefte om hiermee naar buiten te komen.

‘Avondland’ verwijst naar het continent Europa. Marc Bauer verwijst hiermee naar het Westerse idee van het exotische en geeft dit idee vorm doorheen surrealistische, dromerige landschappen met palmbomen, tropische planten en/of piramides. Het avondland wordt vaak in een adem geassocieerd met Oswald Spenglers’ invloedrijke klassieker ‘De ondergang van het Avondland’. De Duitse filosoof ontvouwde er zijn cultuurpessimistische blik op de noodzakelijke ‘ondergang’ van de Westerse cultuur en democratie. De tekeningen en schilderijen dienen – letterlijk en figuurlijk – gesitueerd te worden tijdens valavond, de zon gaat onder en de nacht doet zijn intrede. De melancholische en mistroostige ondertoon was reeds in Bauer vorige werk aanwezig, maar in zijn meest recente productie is deze sfeer nog sterker voelbaar.

Naast de romantische zoektocht verbeeldt Marc Bauer ook vaak de naïeve blik van kinderen en adolescenten. In Balance, crab & bird bijvoorbeeld aarzelt een tiener tussen een krab of een vogel (lees: water of lucht), terwijl Boy and cat verwijst naar een persoonlijke herinnering van Marc Bauer op de drempel van de puberteit. Untitled (Robinson) alludeert op ontdekkingen, het vinden van schatten op zolder, terwijl Untitled (Zacharia) dan weer verwijst naar een tekening en tekst van zijn jongere neefje Zacharia.

Een interessante mix tussen bredere inzichten in maatschappelijke evoluties en heel persoonlijke reflecties. Alle tekeningen en schilderen van Marc Bauer dragen een enigma, een donkere schoonheid en onderbewuste emoties in zich. Zeker het ontdekken waard in Room III bij Deweer Gallery.

 

Marc Bauer, installation view, Courtesy Deweer gallery

Marc Bauer, installation view, Courtesy Deweer gallery

Marc Bauer, Untitled (Clouds, Clearing) – Untitled (Clouds) – Untitled (Sea, Waves) – Untitled (Sea), 2018, courtesy Deweer Gallery

Marc Bauer, Untitled (Flemish Painting) 2018, Courtesy Deweer gallery

Marc Bauer, Untitled (Caravaggio) 2018, Courtesy Deweer gallery

Marc Bauer, Exoticism, Egypt, 2018, Courtesy Deweer gallery

 

De tentoonstelling Marc Bauer, Avondland, loopt nog tot 11 maart in Zaal III van Deweer Gallery, klik hier voor alle info!

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op