Jan Fabre’s tekeningen, denk- en kijkdozen bij Deweer Gallery

Ik schreef reeds over de fototentoonstelling die momenteel loopt bij Deweer Gallery. Naar goede gewoonte zijn er echter in de andere twee zalen van de galerij tevens boeiend werk te ontdekken.

Jan Fabre – Kijkdozen, Denkmodellen en Tekeningen 1977 – 2008

Eerlijk gezegd ken ik het werk van Jan Fabre niet zo goed, te weinig alvast om te stellen of ik al dan niet fan ben. De tentoonstelling bij Deweer is daarom misschien juist interessant omdat het focust op drie specifieke aspecten in het oeuvre van de kunstenaar. Zijn kijk- en denkmodellen zijn niet zo goed gekend bij het grote publiek, maar bieden een verrassende inkijk in de leef- en denkwereld van de artistieke praktijk van Fabre. Sommigen zijn vervaardigd uit voorwerpen die hij in zijn performances gebruikt, anderen dienden als ontwerp of als herinnering van zijn performances en kunstwerken. Dan eens de grondstof, dan eens het verlengde van de eigenlijke kunst. De kleine taferelen laten op een verrassende manier de vele gezichten van Fabre zien, ‘van wetenschapper over vrijbuiter, verzetsstrijder en misdadiger tot dromer en eeuwige schoonheidszoeker’ (uit de zaaltekst).

Voor mij persoonlijk zijn het vooral de tekeningen die me zijn opgevallen. De soms monumentale tekeningen zijn vaak enkel met bic gemaakt, waardoor ze vreemd genoeg een diepte bekomen waarin je zou kunnen blijven verzinken. Het begint al in de inkomhal van de galerij met de drie imposante werken uit ‘De Roos van het Toezien’ uit 1987, waar de intens krioelende lijnen op verschillende lectuurniveaus een verrassende harmonie creëren. Dat ervaar je misschien nog meer in de reeks ‘Doodshoofdvlinder in het Uur Blauw’, ook al uit 1987. Kleinere werken, met misschien juist daardoor een nog intenser blauw, compacter en dieper. Op elk getekend blad is een doodshoofdvlinder gepind, die met het intense blauw op de achtergrond een nagenoeg mystieke dimensie verkrijgt. De reeks komt uit de privé-verzameling van de kunstenaar, en is hier voor de eerste keer voor het brede publiek te zien. Het biedt alleszins een intense ervaring.

dsc_7550

Installation view, courtesy Deweer Gallery

dsc_7561

Installation view, courtesy Deweer Gallery

dsc_7562

Installation view, courtesy Deweer Gallery

dsc_7564

Installation view, courtesy Deweer Gallery

Landscapes of the mind

Voor de tentoonstelling in de grootste zaal haalde Deweer enkele topwerken uit haar opslagplaats, met het (mentale) landschap als centrale thema. Een thema dat aanleiding is tot heel diverse kunst, zo blijkt. Enkele werken, van onder meer Monterastelli, Moravec en Marty, waren al op recente tentoonstellingen te zien, maar ze blijven niettemin fascineren. Landscapes of the mind bood mij alleszins een kennismaking met een aantal kunstenaars die ik nog niet kende. Van Ivan Tchouikov hangen een aantal postkaarten van steden als Parijs en Firenze, waar hij met potlood en naadloos aansluitend bij de architectuur van de stad in kwestie, een zicht van zijn geboortestad Moscow overheen tekent. Best ludiek, net als ‘Administered landscape’ van Tony Cragg, een landschap dat bestaat uit wassen overheidsstempels. Opvallend vond ik ook de twee uitgekiende, op een heel bijzondere manier esthetische composities van de jonge Britse kunstenaar George Little. Een kunstenaar om zeker op te volgen.

Centraal in de tentoonstellingsruimte staat de installatie van Stephan Balkenhol, een kunstenaar waarmee de galerij al twee generaties lang een nauwe band onderhoudt. De typische beeltenis van een met lede voor zich uit starende man staat voor een enorm paneel met een topografische kaart van een landschap. Op de achterkant van het paneel staat een mensenmassa uitgebeeld, als een soort antithese voor de eenzame leegte van een natuurlandschap. Misschien een aanklacht tegen het feit dat de menselijke soort de plaats van de natuur heeft overgenomen? Een opmerkelijk beeld alleszins…

Het blijft boeiend te zien hoe kunstenaars eenzelfde thema aansnijden in zo’n diverse varianten. Het biedt de toeschouwer alleszins de gelegenheid nieuwe kunstenaars te ontdekken.

dsc_7502

Installation view, courtesy Deweer Gallery

dsc_7519

Installation view, courtesy Deweer Gallery

dsc_7496

Installation view, courtesy Deweer Gallery

dsc_7513

Installation view, courtesy Deweer Gallery

Beide tentoonstellingen lopen nog tot 8 oktober bij Deweer Gallery. Klik hier voor alle info!

 

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op