‘Les fleurs de Rue du Temple’, treffende eenvoud in het werk van Jean De Groote, vanaf 27 oktober bij Galerij De Buck

Was het Picasso niet die ooit zei: “Kunst maken is eerst en vooral schrappen”? Al het overtallige overboord gooien. Focussen op de essentie der dingen. De naakte waarheid ervan.

Het is de ultieme betrachting van menig kunstenaar. Wil je vanuit dit uitgangspunt opvallen als kunstenaar (gesteld dat je dat zou willen), dan moet je nieuwe technieken ontwikkelen, onbestaande lijnen of punten ontdekken. Of, dit gegeven tot het extreme doortrekken. Het werk dat Jean De Groote vanaf 27 oktober bij galerij De Buck biedt alleszins een mooi voorbeeld van dit laatste. Minimalistische schilderijen, met vaak slechts een of twee banale voorwerpen aanwezig. Witgeverfde Post-its op een witte achtergrond geschilderd, bijvoorbeeld. Het geeft een nieuwe gelaagdheid der dingen aan. Uit de eenvoud van het onderwerp spatten voortdurend nieuwe inzichten, nieuwe manieren om naar de dingen te kijken. Ze in zich op te nemen.

Uit het interview dat hij met Kathleen Ramboer van Kunstpoort had blijkt dat de man kunst bedrijft als een meditatieve oefening. Isolde De Buck vergelijkt dan weer het atelier van Jean De Groote met een monnikencel. Er hangt duuidelijk spiritualiteit in de lucht.

Dat mag al blijken uit de titels van de drie reeksen die hij vanaf 28 oktober tentoonstelt. In ‘Dialogen’ herinterpreteert hij het werk van kunstenaars die hij bewondert, in zijn eigen stijl. ‘The essence of things’ beeldt dan weer simpele objecten in een een ondefinieerbare omgeving. Hij rukt ze los uit hun context om ze in alle eerlijkheid het voorwerp te laten zijn. Maar de reeks die misschien het meest tot de verbeelding spreekt is ‘Les fleurs de Rue du Temple’.

Geïnspireerd op een eenvoudige tekening op karton, die hij zag hangen op de hoed van Rue Rivoli en Rue du Temple in Parijs, een plek die voor Parijzenaars althans even eenvoudig, even banaal is als de drie bloemen die erop getekend waren. Van de duizenden passanten zal geeneen stilgestaan hebben bij het werkje. De kunstenaar wel.

“De beeltenis van drie rozen in een banale vaas illustreren een queeste naar het onzegbare. Het zijn visuele, in de kiem gesmoorde kreten, van grootse niet behapbare gedachten”, aldus curator Isolde De Buck.

Daar zit het hem precies. Vanuit een eenvoudig, tot zijn simpele essentie gereduceerd beeld, een geheel nieuwe wereld doen ontstaan. Al is deze wereld, zelfs in gedachten, niet onbreekbaar, zo blijkt. Uitgaande van de schaduw van de bloemen lijken ze zich op de rand van een tafel te bevinden. Een duwtje en de nieuw gecontrueerde wereld zou uiteenvallen.

Eenvoud is ook broos…

de-grooote

 

De tentoonstelling ‘Les fleurs de Rue du Temple’ loopt van 27 oktober tot 25 november bij galerij De Buck. Klik hier voor alle info.

 

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op