“LICENSE: Creating Fear as a brand”, confronterend werk van Peter Puype op Gent Jazz

Mag kunst nog confronteren? Of is dit concept intussen ouderwets? Zijn we misschien reeds te afgestompt om ons nog te verontwaardigen over wat dan ook, ook al is het door middel van kunst?

Wat mij betreft mag het alvast. En ik blijf er lustig en nieuwsgierig naar uitkijken.

Na een aantal jaar in het buitenland is kunstenaar Peter Puype terug in het land. En dat zal de goegemeenschap geweten hebben. We herinneringen ons nog de deining die zijn werk ‘Iconoclasm’ in 2010 op Mediations in Brugge wekte. Heerlijk.

En Peter’s back, ditmaal op Gent Jazz, dat nog tot 8 juli loopt. De aandachtige bezoekers van het festival zullen ze misschien reeds gespot hebben, de op het eerste oog op reclame lijkende affiches, die bij nader inzicht een diepere, onaangename waarheid inhouden. Een reflectie over de onderhuidse impact van reclame, een aanklacht tegen de sluikse manier waarop reclame ons tracht te manipuleren.

“Gent Jazz, is een festival als een ander festival. Het publiek komt om zich te amuseren. Overal op het terrein is er (verdoken) reclame. Denk maar aan de grote stand van Duvel, de quiz waar aan je kan deelnemen bij één of andere krant, de verzekering die oordopjes aanbiedt, etc. De ontvanger van de reclame boodschap is op het eerste moment niet 100% bewust van wat hij/zij ziet. Dat is net het moment wanneer we ontvankelijk zijn voor manipulatie en brainwashing. Deze psychologische manipulatie wordt gebruikt in marketing, maar ook staatspropaganda gebruikt dezelfde technieken. De hedendaagse conjunctuur vertelt ons steeds over het gevaar dat achter elke hoek schuilt. We moeten angst hebben voor de klimaatsopwarming, voor het in stand houden van onze sociale welvaart, voor vreemdelingen, voor sproeistoffen, voor barsten in kerncentrales, enzovoort. Angst lijkt wel een merk op zich geworden”, aldus Peter.

Voor wie ooit Naomi Klein’s ‘De schokdoctrine’ heeft gelezen zal het niet vreemd in de oren klinken, en zal er een voorbode in zien van kwalijke maatschappelijke krachten…

Mag kunst nog provoceren? Van ons mag het zeker…

Koop de poster & steun een goed doel!

Gent Jazz vroeg kunstenaar Peter Puype om een exclusieve poster te ontwerpen ten voordele van vzw Enchanté. Steun vzw Enchanté en neem een poster mee: Jouw vrije bijdrage voor de aanschaf van een unieke poster (A2 formaat) gaat integraal naar vzw Enchanté, die met zijn Gents netwerk van hartelijke handelaren samen met lokale hotels beschikbare kamers wil inzetten om daklozen te laten herstellen die ziek zijn of net uit een ziekenhuis zijn ontslagen.

Enchanté’s initiatieven die uitgestelde koffies, maaltijden en faciliteiten aan Gentse daklozen aanbieden, zijn al een schot in de roos. Met deze opbrengst hopen de initiatiefnemers ook “hotelbed op doktersvoorschrift” een flinke duw in de rug geven.

Doe je mee? De poster is te verkrijgen aan de merchandise stand.

 

 

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op