35 jaar samenwerking tussen Panamarenko en Deweer Gallery, een unieke tentoonstelling vanaf 7 februari

…maar is het kunst? Iedereen zal zich de vraag wel ooit gesteld hebben wanneer hij geconfronteerd wordt met een zoveelste onbegrijpelijk product van wat we hedendaagse kunst zijn gaan noemen. Een exacte scheidingslijn is er niet, vermoedelijk. En mocht zo’n scheidingslijn bestaan, we zouden op Panamarenko kunnen rekenen om dit begrip sowieso te relativeren, zoniet te vernietigen.

Want Panamarenko is zoveel meer dan kunst. Ongebreidelde fantasie, absurde genialiteit, relativistische wetenschappelijkheid, godweetwatallemaal. De vraag of het al dan niet kunst is wordt irrelevant wanneer het op Panamarenko aankomt. Hij overstijgt de notie zelf van kunst. Misschien zelfs die van wetenschap. Is hij niet de anti-Da Vinci, wiens ontwerpen uitsluitend utilitaristisch waren, maar met wie hij een grenzeloze nieuwsgierigheid en drang naar experimenteren deelt? Panamarenko flirt met het idee, maar ondubbelzinnig is hij nooit wat betreft de sérieux van zijn bedenksels. Of hij ze werkelijk als levensvatbare concepten aanziet, we hebben er het raden naar. Hij bespeelt zijn publiek op een manier die in grote mate doet denken aan de ultieme illusionist Joseph Bueys.

Dat spel met het publiek heeft alleszins een magische uitwerking, zo blijkt. Schipperend tussen gevoelens van verbazing en bewondering weet het zich vast geen raad met wat het krijgt voorgeschoteld. Een gedurfde stelling: misschien wakkert hij het kind in elk van ons wel aan, door zo koppig ontwerpen te produceren die van meet af aan slechts een kleine slaagkans hebben. Geef toe, het heeft iets ontroerends. Maar is dit juist niet de essentie van kunst, om verborgen gevoelens te weten losweken?

deweer-panamarenko1

 

Na de retrospectieve in het M HKA in 2015 is het de beurt aan s’lands grootste verzamelaar van Panamarenko, galerij Deweer, om een retrospectieve te houden met werk van de kunstenaar. Tussen het begin van de jaren ’80 en 2005 verzamelde de familie Deweer een indrukwekkende hoeveelheid topstukken als ‘V1 Barada Jet’ (1991), ‘IJsvogel’ (2003) en ‘Donnariet’ (2003). Mark Deweer kocht in het begin van de jaren ’80 zijn eerste werk van Panamarenko. Het luidde het begin in van een lange en bijzondere band tussen de familie Deweer en de kunstenaar, een band die alleszins een voedingsbodem biedt voor talrijke croustillante anekdotes, maar daarover hopelijk binnenkort meer.

Op de tentoonstelling zullen naast unieke objecten ook heel wat tekeningen, modellen, maquettes, fotografische prints, multiples en grafiek te zien zijn.

De vernissage van de tentoonstelling is op 4 februari, daarna zal de tentoonstelling van 7 februari tot 11 maart te bezoeken zijn bij Deweer Gallery. Klik hier voor alle info.

deweer-panamarenko-mark-deweer-jo-coucke-marleen-deprez

 

deweer-test-donnariet_4

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

2 Comments

  1. Ziet er mooi uit. Maar waarom is het adres van deze galerij niet vermeld ? Vergetelheid? En kan je het me bezorgen aub

    Post a Reply
    • Dag Herman, er staat een link naar de website van de galerij op het einde van het artikel, maar voor de zekerheid: Tiegemstraat 6A in Otegem. Beste groet

      Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op