“Pickett’s Charge”, eerste solotentoonstelling van Mark Bradfort in het Hirshhorn museum, Washington

Kan je schilderen met papier? Mark Bradfort bewijst alleszins van wel. Zijn werk bestaat uit tientallen lagen papier, vaak voortkomende uit reclameaffiches die hij langs de weg vond. Dat is niet geheel vrijblijvend, hijzelf noemt zijn werk politiek en het papier dat hij gebruikt verwijst onder meer naar de fundamentele rechten die weliswaar op papier zijn neergepend, maar in realiteit zo weinig concreet wordt toegepast, tenminste voor mensen van zijn ras. Zo vormt zijn nochtans abstracte werk een reflectie over mensenrechten en de conditie van de zwarte inwoners van de VS.

Dit gegeven trekt hij consequent door in het werk “Pickett’s Charge”, dat op vraag van het Hirshhorn werd gemaakt en er een heel jaar lang hangt. 8 monumentale werken van zo’n 100 meter lengte, als reflectie op een ander werk uit 1883 waar de slag om Gettysburg wordt uitgebeeld – een decisieve veldslag in de burgeroorlog in de VS. Beelden die hierop zijn geïnspireerd gebruikte hij als grondlaag voor zijn werk, die hij op zijn typische manier met verschillende lagen papier bedekte en gedeeltelijk weer afscheurde.

Het verbazende werk is nog tot 12 november te bewonderen in het Hirshhorn museum in Washinton, maar mocht je er niet geraken kan je hier alvast even voorproeven:

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op