‘Rag Doll Act’, een eerste solotentoonstelling van Tatjana Gerhard bij Be-Part

De Zwitserse kunstenares Tatjana Gerhard was ons reeds opgevallen tijdens de biënnale van de schilderkunst twee jaar geleden. Vooral haar drie monumentale schilderijen in het Museum D’hondt-Dhaenen bleken een facinerende ervaring waarin onze ogen verbaasd bleven ronddwalen. Tijd om ons verder te verdiepen in het werk van Gerhard, en daar biedt de eerste institutionele solotentoonstelling van de kunstenares, ‘Rag Doll Act’, bij Be-Part vanaf 17 maart een mooie gelegenheid toe.

In haar schilderijen confronteert Gerhard de toeschouwer met een indringende visie op de mens in zijn hedendaagse conditie. De figuratieve wereld die zij in haar schilderijen oproept, is bevreemdend en herkenbaar tegelijkertijd. Terwijl wijd opengesperde, kinderlijke ogen ons dreigend aankijken, kunnen we niet voorbij aan de kwetsbare, vaak misvormde anatomie van het menselijke lichaam. Als lappenpoppen houden de vervormde lichamen zich op in unheimliche ruimten. Ze staan voor een mensbeeld dat in een complexe en snel veranderende wereld getekend is door angst, twijfel en onrust. Gerhard laat de natuurlijke samenhang van de verschillende lichaamsonderdelen los, om die vervolgens weer samen te voegen tot een dynamisch, ietwat chaotisch geheel. Zo verbeeldt ze een totale deconstructie van het menselijke lichaam en bij uitbreiding de wereld.Gerhards werken ontstaan door de opeenvolging van verftoetsen die ze aanbrengt op het doek, zonder op voorhand te weten waartoe het haar zal leiden. Ze schildert snel, in vage contouren, en beperkt zich tot de meest essentiële elementen. Het resultaat is herkenbaar, al blijft er altijd even veel raadsel over de betekenis van wat we zien.  Typerend zijn de ongebruikelijke, gedurfde kleurcontrasten, neergezet in een gedreven, zenuwachtige schriftuur en in vele over elkaar heen geschilderde, op mekaar inwerkende verflagen. Gerhard werkt intuïtief, het eindbeeld groeit in elk werk naarmate ze een oplossing vindt voor de schilderkunstige problemen die zich onderweg voordoen. Sombere kleuren worden overtroffen door pastelkleuren, vormeloze vlakken worden begrensd door trefzekere contourlijnen, vette verftoetsen bedekken onderliggende en meer transparante verflagen,…

Maar het schilderij dat wij te zien krijgen en we als ‘af’ beschouwen, is bij Gerhard geenszins het eindpunt. Ze schuift haar vaak titel- en lijstloze schilderijen naar voren als geheel op zichzelf bestaande objecten. Elk schilderij is een open einde en dus een nieuw begin. Het ligt vanaf dan in de handen van de toeschouwer om het plot verder te doen lopen en op die manier de zonderlinge wereld die de kunstenaar schept, te laten uitdijen.

Het werk van Tatjana Gerhard wordt zo een uitnodiging om te kijken naar een schouwspel, een intrige die schilderkunstig van aard is.

 

Tatjana Gerhard: Rag Doll Act
16.03 – 24.06.2018
Vernissage: 17 maart, 15:00 – 18:00 uur
Preview: 16 maart, 19:00 – 23:00 uur
Be-Part Waregem

Klik hier voor alle info

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op