Twee boeiende Iraanse ontdekkingen bij Pedrami Gallery, Antwerpen

Steeds boeiend om kunst te ontdekken uit een land dat zich in een cruciale fase bevindt in haar bestaan, op een kruising tussen autocratie en drang naar vrijheid, tussen traditie en conservatisme, en de aspiratie naar -misschien onafwendbare- moderniteit. Hoe kijken kunstenaars uit zo’n regio naar de gebeurtenissen om hen heen, de impact die geopolitieke ontwikkelingen concreet hebben op hun omgeving, de plek waar ze heel hun leven in hebben gewoond? Oordelen ze, of gaan ze liever objectief om met de realiteit om zich heen? Het blijft ongemeen boeiend…

Kathy Pedrami Gallery biedt ons de mogelijkheid aan de hand van het kunstenaarskoppel Nasser Bakhshi en Roqayeh Najdi te zien hoe Iraanse kunstenaars hier mee om gaan.

Nasser Bakhshi

Het werk van Bakhshi is gedrenkt in angst en bezorgdheid om een land dat fundamentele veranderingen ondergaat. Typisch in zijn werk zijn de mooie oude dozen die hij vult met ooit waardevolle, maar teloor gegane objecten die hij in de uithoeken van de hoofdstad Tabriz vindt, alsook met objecten uit zijn persoonlijke verleden. Soms schildert hij die in de dozen, en projecteert hij elementen van deze dozen op monumentale doeken.

De wisselwerking tussen de waarde van het verleden, de persoonlijke herinneringen en de intrinsiek esthetische ervaring die zijn werk uitstraalt, maakt het geheel echter heel poëtisch. In zekere zin vormen de werken samen een bejubeling van het leven zèlf, dat zonder verandering, en dus verval, niet volledig zou zijn… Dat geldt niet enkel op persoonlijk vlak, maar ook voor een maatschappij als geheel…

 

Roqayeh Najdi

Het kan niet verbazen dat de turbulente tijden die Iran meemaakte de laatste decennia een onuitwisbare impact heeft gehad op de jeugd doorheen de tijd, die zelfs in hun volwassenenbestaan blijft nazinderen. Deze onzekerheid hoeft overigens niet uitsluitend een negatieve weerklank te hebben, ook de honger naar kleur, vreugde en onbezorgdheid kan lang en diep in een persoonlijkheid overleven.

Bij Roghayeh Najdi levert dit nagenoeg universele beelden op. De kinderen in haar werk zijn negatief gekleurd en worden op een grijzige achtergrond van geweld en onrust afgebeeld, maar met levendige, kleurrijke bloemen op de voorgrond. Over spanning gesproken… Al is deze hier expliciet, het werkt betoverend. En hoopgevend…

 


‘The versus of obligation’, met werk van Roghayeh Najdi en Nasser Bakhshi, loopt nog tot 21 juni bij Kathy Pedrami Gallery. Klik hier voor alle info!

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op