Xavier Robles de Medina- THE FUTURE LOOMS DARK AND THAT WE CAN SCARCELY

De nog jonge galerij Barbé-Urbain is aan haar tweede show toe. Na een prachtig gecureerde show met werken van Kasper De Vos, Jeanine Cohen en Ode De Kort, komt het dit keer het uit met werk van de Surinaamse artiest Xavier Robles de Medina. De galerij heeft een ongelofelijke neus voor jong opkomend talent met een speciale visie en bevestigt dit met deze prachtige expo van een uitzonderlijk veelzijdig artiest.

 

 

Robles de Medina kwam recent nog op de shortlist van le quotidien de l’art als één van de top 5 artiesten onder de 35 ‘to watch‘. Afkomstig zijnde uit een ex-kolonie, stelt hij zich, via het gebruik van oude pers-afbeeldingen, vragen bij de culturele identiteit van zijn land. Een brandend actueel thema in deze tijden van migratie en culturele vermengingen. Zo gebruikt hij in recent grafisch werk het arrest van Tiger Woods om dieper in te gaan op de rassenkwestie. Tijdens zijn golf-carrière was Tiger Woods een succesvol man, maar na zijn arrestatie veranderde de perceptie naar een zwarte man die een misdaad begaan heeft. Robles herwerkt foto’s van die arrestatie met elementen uit een Disneyfilm, die intussen niet meer getoond mag worden wegens te racistisch…

 

“Magic Mountain”, 2018, grafiet op papier, 18,5 x 12,5 cm, Private collectie

Behalve de socio-culturele invalshoek, plaats Robles de Medina zichzelf zeer sterk binnen de klassieke kunstgeschiedenis door met traditionele materialen en technieken op zoek te gaan naar de grenzen tussen de kunst en de kunstproductie. Zijn schilderijen en tekeningen in grafiet werden internationaal steeds enthousiast ontvangen.

In deze eerste Europese soloshow gaat hij een stap verder, maakt hij sculpturen uit grafiet, en toont hij zelfs de mal als volwaardig werk. Zo ontstaan er als het ware diptieken waarbij het hele productieproces centraal staat. In “In The Realm Of Translation”, gaat hij over van de moule naar sculptuur in grafiet en tenslotte naar de tekening. Het toont het proces aan van zijn praktijk als tekenaar, waarbij hij interessante beelden combineert en vertaalt naar nieuwe tekeningen, met een ander verhaal dan de oorspronkelijke afbeeldingen.

 

In The Realm Of Translation

 

In The Realm Of Translation

 

In The Realm Of Translation

Na het concept en de uitvoering, komt  de distributie van de kunst. Ook in dit laatste aspect gaat de kunstenaar verder met een zuiver conceptueel werk, waarin hij de hele kunstmarkt op de korrel neemt. Via uitgeprinte anekdotes gaat Robles de Medina op zoek naar de humor van de sociale interacties binnen de kunstwereld. Een deel van een getoonde diptiek zegt het volgende:
The space feels too self-aware to be real, too in on the joke. White-gloved waiters pro through the milling crowds with trays of drinks and hors d’oeuvres. Friends greet friends with little cries and social pecks on the cheek. The hot new trend is to offer up art that’s not for sale. There was a seductive R.H. Quaytman that would £110.000 if for sale. But it wasn’t.

Voor het vervolg zal je zelf moeten gaan kijken, nog tot 8 april bij Barbé-Urbain gallery in Gent, klik hier voor alle info.

 

 

Author: Mieke Janssens

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op