Zhu Ye bij Hôte Gallery in Brussel, boeiende versmelting van twee culturen

Oktober is Zhu Ye-maand bij Hôte Gallery in de Brusselse Hoogstraat. Het is de tweede doortocht van de Shanghaise kunstenares in deze galerij dit jaar, na een eerdere tentoonstelling in april. Zhu Ye moet indruk gemaakt hebben, want dit keer mocht ze vrij beschikken over het atelier en de verblijfruimte die galeriste Alexandra Naoumofski voor beloftevolle kunstenaars reserveert. Als artist-in-residence werkt de Chinese kunstenares naarstig aan haar nieuwe black series, maar daarover dadelijk meer.

 

Zhu Ye - installatiezicht

Zhu Ye – installatiezicht

Een versmelting van twee heel uiteenlopende culturen levert vaak spannende kunst op. En daar is Zhu Ye het sprekende bewijs van. Ze werd opgeleid in China én in het VK, beide opleidingen lieten sporen na in haar kunstpraktijk. Zhu Ye: “Ik heb me eerst verdiept in de technieken en materialen van de oude Chinese meesters tijdens mijn studie aan de universiteit van Shanghai. We hebben er ontelbare meesterwerken gekopieerd, een fantastische basis. Daarna ben ik aan het Kent Institute of Art & Design gaan studeren, waar ik me de westerse kunsttradities eigen maakte. Ik heb me er vooral toegelegd op installaties, op werken in de ruimte. Die invloed zet zich vandaag door in de achtergronden van mijn schilderijen.”

Zhu Ye - Landscape (pigment op doek, 2012)

Zhu Ye – Landscape (pigment op doek, 2012)

De titelloze tentoonstelling die Zhu Ye bij Hôte Gallery opbouwde, valt grofweg in drie delen uit elkaar. In een eerste deel pakt de kunstenares uit met landschappen op groot formaat. “Ik vind het landschap, of de natuur in het algemeen, erg geschikt als metafoor voor gevoelens. Stormachtige marines, overweldigende berglandschappen, zonnige vlaktes… voor elke emotie is er een equivalent in de natuur. De techniek die ik gebruik, draagt bij tot het persoonlijke aspect van mijn werk. Ik gebruik doek van zuiver linnen dat ik prepareer met konijnenhuidlijm. Daarna ga ik aan de slag met Chinese inkt en natuurlijke pigmenten die ik zelf meng. Met heel pure kleuren als resultaat.”

Zhu Ye - Luna Park (olieverf op doek, 2013)

Zhu Ye – Luna Park (olieverf op doek, 2013)

Toch maakt Zhu Ye ook olieverfschilderijen, die belichten een ander aspect van haar oeuvre. “Ik toon ook een aantal schilderijen op klein formaat, die ik tijdens mijn Brusselse verblijf maakte op basis van foto’s die ik op het internet vond of op basis van oude postkaarten die ik hier op de vlooienmarkt kocht. Olieverf vergt een andere techniek dan Chinese inkt, en ik hou heel erg van de nostalgie die uit die oude prenten spreekt. Ik kies voor kleinere schilderijen om dat gevoel van nostalgische kwetsbaarheid weer te geven. Maar ook omdat kleine formaten makkelijker te transporteren zijn (lacht).”

Zhu Ye - By the Sea (Chinese inkt, 2018)

Zhu Ye – By the Sea (Chinese inkt, 2018)

En dan komen we bij het doel van haar residency: het creëren van nieuw werk. Een voorsmaakje daarvan is nu al te bewonderen. Zhu Ye: “Ik leg momenteel de laatste hand aan een reeks nieuwe schilderijen die ik de black series noem. Voor dit werk gebruik ik uitsluitend Chinese inkt, wat een variatie aan bruinzwarte tinten oplevert. Ik toon nu al een drietal doeken die bij mijn nieuwe serie aansluiten. Maar als alles goed gaat, kunnen bezoekers tegen het einde van de maand mijn nieuwste doeken komen checken.”

 

Het werk van Zhu Ye is tot 31 oktober te zien in Hôte Gallery, Hoogstraat 203, Brussel. Weblink: https://www.hotegallery.com

Meer informatie over de kunstenares vind je op haar website.

David De Pooter

David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst
David De Pooter

Author: David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op