5 ateliers van grote kunstenaars die open staan voor het publiek

Trouwe lezers zullen het reeds weten, maar we koesteren een speciale (wees gerust: gezonde) fascinatie voor kunstenaarsateliers. Er zijn weinig plekken die zo tot de verbeelding spreken. De plek waar zoveel creativiteit is ontsproten, zoveel innovatieve inzichten, zoveel durf en lef, maar ook zoveel frustraties, mislukkingen en gevechten met technische of logische beperkingen, kortom: het atelier als getuige van zoveel tegenstrijdige emoties.

Van de meest beroemde kunstenaars uit de recente geschiedenis zijn er een aantal wiens atelier, in al dan niet oorspronkelijke staat of locatie, te bezichtigen is voor het grote publiek. Bijzondere plekken die door particuliere stichtingen worden beheerd, of zijn omgevormd tot heus museum, maar die een bijzonder relevante inkijk bieden op de werkomgeving van deze kunstenaars, en aldus een middel bieden om hun werk beter te doorgronden. Hierbij alvast onze Top 5 van deze magische plekken. Ken je er nog? Laat het ons zeker weten als commentaar!

Joan Miró, Mallorca, Spanje

De Spaanse kunstenaar Miró leefde als kind reeds in Mallorca met zijn grootmoeder. Hij verliet het eiland voor Barcelona, maar keerde terug naar Mallorca, vernietigde er grote delen van het werk dat hij tot dan had geproduceerd, om een nieuwe, definitieve richting in te slaan. Het was overigens het eerste atelier dat hij voor zich alleen had, wellicht zal het geholpen hebben om zich te bevrijden van bepaalde ruimtelijke beperkingen.

Het atelier wordt nu beheerd door het Fundació Pilar i Joan Miró, dat als enkele missie heeft om zijn atelier in de oorspronkelijke staat te behouden, en het als inspiratiebron te laten dienen voor hedendaagse kunstenaars.

 

Giorgia O’Keeffe, Abiquiú, New Mexico

Haar beroemdheid verwierf O’Keeffe in New York, maar in 1949 verhuisde ze naar de andere kant van de V.S., in New Mexico, om er nauwer de natuur in de ruige woestijn te observeren. Het is nu een National Historic Landmark geworden, bijgestaan door de Santa Fe campus of the Georgia O’Keeffe Museum. Ze leefde en werkte er uiteindelijk zo’n 30 jaar, waarin ze zich zowel door het huis als door de omgeving liet inspireren.

Het huis is in de wintermaanden gesloten, maar biedt in de overige maanden een uitzonderlijke ervaring om zich te verdiepen in O’Keefe’s leefwereld.

 

Jackson Pollock & Lee Krasner, East Hampton, New York

Het atelier van het turbulente kunstenaarskoppel Pollock en Krasner is dan weer omgebouwd tot een museum. In het atelier, dat tot zijn dood in 1956 door Pollock werd gebruikt, nadat het werd overgenomen door zijn ega, prijken op de muren heden foto’s  van beide kunstenaars die getuigen van hun artistieke carrière. Het pand huisvest tevens een studiecentrum dat zich toelegt op het werk van het koppel en de invloed die ze uitoefenden op de bredere kunstwereld. Pour l’anecdote: het museum heeft er uiterst nauwkeurig op toegezien dat de verfspetters op de grond de oorspronkelijke action painting techniek van Pollock waardig vertegenwoordigen.

 

The Pollock-Krasner studio contains photographs and text panels about both artists’ lives and careers. The walls are covered in Krasner’s exuberant paint spatters, from 1957-1984. On the floor, the colors and gestures from Pollock’s 1946-1952 mastepieces are clearly visible.

 

René Magritte, Brussel, België

Het belang van het huis van Magritte in Schaarbeek kan voor de Belgische kunstgeschiedenis nauwelijks onderschat worden. Het werd snel een centrale ontmoetingsplaats voor Belgische surrealisten, zowel schilders, fotografen (waaronder hemzelf) en schrijvers. Maar belangrijker is dat het in deze woning dat de kunstenaar het overgrote deel van zijn werk produceerde, waarbij de huiselijke, burgerlijke atmosfeer vaak als inspiratiebron diende.

Na hun verhuis in 1954 veranderde het huis overigens verschillende keren van eigenaar, voordat het in 1990 gekocht werd om het tot een museum om te dopen. De studio van Magritte werd in de oorspronkelijke staat teruggebracht, maar voor de rest dient het huis voornamelijk als studiecentrum en, op het bovenste verdiep, tot een permanente tentoonstelling van werk van Magritte en zijn zielsgenoten.

 

Francis Bacon, Dublin, Ierland

Ah, het is misschien de meest tot het verbeelding sprekende atelier van welke kunstenaar dan ook. Niet enkel omwille van de minutieuze -en overigens niet onbesproken- verhuis van het hele atelier van Londen naar Dublin, de geboortestad van Bacon, maar door wat het betekent om kunstenaar te zijn, hoe een atelier een directe doorslag kan zijn van het hoofd en de creatieve -zij het soms destructieve- impulsen van een kunstenaar.

De verhuis van Londen naar Dublin, zes jaar na de dood van de kunstenaar, vergde de inbreng van archeologen zowel als kunstkenners. Alles werd in het werk gesteld om het atelier in exact dezelfde staat weer te geven, de waanzinnige wanorde, uiteraard, maar zelfs het stof dat er lag, de foto’s van vrienden en geliefden die hij in waanzinnige momenten verscheurde, net als afgescheurde pagina’s van boeken die hij soms als bronmateriaal gebruikte. Het houdt niet op: in plaats van een palette te gebruiken om zijn kleuren te mengen, deed hij dit op de muren van zijn atelier. Ook dit werd exact overgenomen in Dublin.

Zoals ze in het Engels zouden zeggen: A breathtaking experience

Mis vooral de reportage niet hieronder over deze uitzonderlijke verhuis!

 

 

(dit artikel is geïnspireerd op een langer artikel van de hand van Rachel Lebowitz dat eerst verscheen op Artsy. Klik hier om het oorspronkelijke artikel te lezen)

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op