‘Data paintings’, fascinerende digitale kunst van Refik Anadol

Dat nieuwe technologieën als pakweg Artificial Intelligence, Augmented Reality of Machine Learning langzamerhand ook de artistieke praktijk binnensijpelen, het hoeft niet te verbazen. Het blijft niettemin pionierswerk. Een van de meest opmerkelijke kunstenaars in dit vakgebied is de Turkse, in LA wonende Refik Anadol. Met zijn werk onderzoekt hij de grenzen tussen het digitale en het fysieke, door ‘hybride relaties te scheppen tussen architectuur en nieuwe media’. Enkele voorbeelden van hoe dit concreet vorm krijgt:

Infinity Room (2015)

Infinity Room is een zogenaamde ‘imersieve’ installatie, waarbij het de bedoeling is om het (zelf)bewustzijn van een persoon te veranderen door hem in een omgeving te plaatsen die niet meer materieel is, maar gestuurd wordt door algoritmes:

“In this project ‘infinity’ chosen as a concept,a radical effort to deconstruct the framework of this illusory space and transgress the normal boundaries of the viewing experience to set out to transform the conventional flat cinema projection screen into a three dimensional kinetic and architectonic space of visualisation by using contemporary algorithms.”

 

 

Archive dreaming (2017)

Sinds vorig jaar gebruikt Refik in toenemende mate een combinatie van Big Data en Machine Learning. Voor Archive dreaming creëerde hij bijvoorbeeld een machine learning algoritme dat op zoek ging naar onderlinge relaties in 1,700,000 documenten, die dan weer worden geprojecteerd in een driedimensionale ruimte. Het is tevens interactief, gezien de toeschouwer met zijn beweging het geheel beïnvloedt.

 

 

Wind of Boston (2017)

Voor Wind of Boston gebruikte Refik dan weer gegevens die een heel jaar dat verzameld werden op het Boston Logan Airport, en die de temperatuur, windsnelheden en -richting alsook specifieke patronen maten. Met een zelfontwikkelde software visualiseerde de kunstenaar deze gegevens op een digitaal canvas. Het werk bestaat uit verschillende ‘hoofdstukken’, die elk een specifieke dataset projecteren, maar met wisselende stemming…

Misschien is hier wel een nieuwe kunstvorm geboren…. ‘Data painting’, noemt hij het zelf. Fascinerend is het alleszins.

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op