De schetsen achter 5 iconische meesterwerken

Doorheen de kunstgeschiedenis zijn grote kunstenaars steeds terughoudend geweest om de schetsen achter hun meesterwerken prijs te geven. Het eindresultaat was wat telde, de schetsen werden eerder als iets persoonlijks beschouwd. Nochtans bieden deze schetsen een indringende kijk op het ontstaan van een werk, waarom bepaalde keuzes werden genomen, hoe bepaalde uitdagingen werden aangepakt.

In dit artikel bekijken we de schetsen die aan de basis stonden van vijf iconische meesterwerken.

‘Les femmes d’Alger’ van Picasso

‘Les femmes d’Alger’ maakt deel uit van een reeks van 15 schilderijen geïnspireerd op het schilderij van Eugène Delacroix, ‘Femmes d’Alger dans leur appartement’ uit 1834. Picasso begon de reeks na de dood van zijn vriend en artistiek rivaal Henri Matisse, wiens tekeningen van gehurkte vrouwen tevens geïnspireerd werden door Delacroix. De reeks gaf hij labels mee van A tot O. Deze versie, E, is wellicht de meest abstracte uit de reeks. De schets toont alvast voor welke uitdaging Picasso kwam te staan bij de neerliggende figuur.

‘La grande jatte’ van Georges Seurat

Seurat had zo’n 60 schetsen nodig voor het werk ‘Un dimanche après-midi à l’île de la Grande Jatte’. Zes maanden lang bezocht hij het eiland op verschillende momenten van de dag, zowel wanneer het eiland overbevolkt was, als wanneer het verlaten was. In de schets onderzoekt Seurat het middelste deel van het finale doek, en experimenteert hij er met verticale en horizontale penseelstreken, die hij later pas zou opgeven ten voordele van het pointillisme.

‘Madame Moitissier’ van Jean-Auguste-Dominique Ingres

‘Vervloekte portretten’, schreef Ingres over het portret dat hij van de dochter van een functionaris moest maken in opdracht van haar vader. Hij had liever zijn tijd besteed aan historische taferelen, maar besloot uiteindelijk de opdracht te aanvaarden nadat hij haar in levende lijve had ontmoet. Hij zou er uiteindelijk 12 jaar over doen om twee portretten van haar af te werken. In de schetsen zie je de kunstenaar zwoegen over de juiste houding, de jurk en de juwelen om haar natuurlijke schoonheid zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen.

‘Daniel in de leeuwenkuil’ van Peter Paul Rubens

Rubens was zeker niet de eerste kunstenaar die het Bijbelse tafereel van Daniel in de leeuwenkuil uitbeeldde, maar wat hem uniek maakt is de exacte weergave van de Noord-Afrikaanse leeuw, die intussen is uitgeroeid. Als lid van het hof had hij de kans om de leeuwen te schetsen die zich in de koninklijke ménagerie in Brussel bevonden. Volgens de overlevering liet hij er zelfs een van overkomen naar zijn atelier in Antwerpen.

‘Mona Lisa’ van Leonardo da Vinci

Er resten nog veel onopgeloste vragen over de Mona Lisa, maar de schets die da Vinci maakte tijdens een bezoek aan de stad Mantua, tussen Milaan en Venetië, waar hij deze schets maakte van d’Este, een politiek figuur uit de stad, met de belofte om later haar portret te schilderen. Gezien haar pose en haar jurk zou dit wel een prille schets kunnen zijn van een van de meest besproken werken ooit.


Lees ook:

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op