De voornaamste trends op de globale markt voor hedendaagse kunst in 2017

Het wellicht ligt aan mij, ik ben nogal gevoelig aan cijfers en statistieken, maar wat mij betreft is het steeds uitkijken naar het marktrapport van Artprice. Nu, het rapport is beperkt tot de hedendaagse kunst die op veilingen worden verkocht, en hier en daar zijn de analyses wat tendentieus (de lijst van 500 top kunstenaars wordt bijvoorbeeld samengesteld op basis van de totaalverkoop van een kunstenaar op veilingen in dat jaar, ongeacht het aantal stukken die werden verkocht), maar niettemin onthult het rapport een aantal interessante trends op de markt.

Voornaamste trends

Zo concluderen de makers van het rapport onder meer:

  • de groei van de hedendaagse kunst in de totale kunstmarkt aan het groeien is. Dit is niet enkel te danken aan het recordbedrag van 110M$ voor een hedendaags werk van Basquiat, maar tevens aan een meer algemene groeiende belangstelling voor hedendaagse kunst;
  • de concentratie van de kunstmarkt in de globale financiële hoofdsteden maakt dat de competitie tussen kopers van hedendaagse kunst verhoogt op die markten, wat de prijs opdrijft;
  • de duurste kunstenaars blijven voornamelijk uit China en Amerika afkomstig, maar onder meer Duitse en Afrikaanse kunstenaars zijn aan een ‘opmars’ bezig in dit duurdere segment;
  • ‘Street art’ stijgt in populariteit, maar als trouwe lezer van TheArtCouch wist u dit ongetwijfeld reeds;
  • vrouwelijke kunstenaars blijven met 14% zwaar ondervertegenwoordigd in dit segment, hoewel er tekenen zijn dat de markt in positieve richting evolueert.

…en verder

Enkele persoonlijke observaties:

  • in de lijst van 500 ‘top kunstenaars’ (hou in gedachte dat dit enkel gestoeld is op de verkoop in veilingen) vinden we de usual suspects terug met Basquiat als absolute topper (meer dan 300M$ in 2017), net als vorig jaar gevolgd door Peter Doig en Christopher Wool. Deze worden dan weer gevolgd door Rudolf Stingel en Mark Grotjahn, mij persoonlijk een stuk minder bekend… Damian Hirst en Jeff Koons zakken een beetje maar blijven stevig in de top 15.
  • zo op het eerste gezicht komen er maar vijf Belgen aan te pas in de top 500 lijst: Borremans (84), Francis Allys (135), Jan Fabre (160), Wim Delvoye (202) en Thierry de Cordier (488).
  • de top 500 lijst wordt echter duidelijk geleid door Aziatische (voornamelijk Chinese) kunstenaars:

 

  • het heuglijkste nieuws wat mij betreft is wel de opkomst van de totdusver onderschatte Afrikaanse kunstenaars op de lijst, al moet gezegd dat slechts weinigen nog vanuit Afrika actief zijn…

Het volledige rapport is gratis te consulteren online, klik hier!

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

3 Comments

  1. En waar is Tuymans gebleven???

    Post a Reply
    • Zoals we schreven is het niet omdat een kunstenaar niet in de lijst voorkomt dat hij niet belangrijk is, het betekent enkel dat hij weinig of niet op veilingen is voorgekomen laatste jaar…

      Post a Reply
  2. Berlinde De Bruyckere staat er ook op (170), een van de weinige vrouwen in een door mannen gedomineerde lijst!

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op