Drie merkwaardige kunstinstallaties (#5)

Het past wellicht in de tijdsgeest, kunst die een onmiddellijke en blijvende impact wil hebben op de bezoeker. De ‘beleving’ als medium, de gewaarwording als subject. Niets mis mee, zolang de sensatie niet doelbewust sensationeel tracht te zijn… De grens is soms vaag, zoals bij de Swimming Pool van Leandro Erlich, maar kan ook verrijkend zijn -spiritueel dan- zoals bij de installaties van de Japanse kunstenaarsstudio Nonotak. Wat er ook van zij, de installatie als kunstvorm lijkt nog lang niet uitgeput…

Miguel Rothschild’s ‘Elegie’

Vorig jaar was dit werk van de Argentijnse, in Berlijn levende kunstenaar Miguel Rothschild nog te zien bij galerij Kuckei-Kuckei in Berlijn. Een driedimensionaal beeld van de Oceaan, op het eerste zicht, als kan het aan de achterkant evengoed een stormachtige lucht voorstellen. De titel voor dit beeld ontleende hij aan een gedicht van de late Bogers, waarin hij op zoek gaat naar het punt waarin alle andere punten op aarde vervat liggen, de Aleph. In zeker opzicht is dit het effect waar Rothschild op uit is: een punt te vinden waarin verschillende beelden vervat liggen, die pas zichtbaar zijn door de positie die de kijker inneemt. Om het met Borges’ woorden te zeggen: ‘To move onward is to change the form of one’s surroundings’…

 

Leandro Erlich ‘Swimming Pool’

De Argentijn Leandro Erlich is niet aan zijn proefstuk toe wanneer het erop aankomt om met optische illusie de bezoeker op het verkeerde spoor te brengen. Eerder deed hij mensen reeds huisgevels beklimmen alsof het kleuterspel was, met de installatie ‘Swimming Pool’, dat permanent te zien is in het 21st Century Museum of Contemporary Art in Kanazawa, Japan, verrast hij de bezoeker door de illusie te creëren dat ze zich in het water van een zwembad bevinden. Een eenvoudig trucje, dat wel, maar de Japanners zijn er alleszins dol op…

Nonotak ‘Signals’

De Japanse studio Nonotak is inmiddels een referentie geworden op gebied van -vaak interactieve- lichtinstallaties. In de 4 installaties Signals, die vorig jaar nog in Los Angeles te zien waren wilden ze niet minder dan het licht tastbaar te maken. Aan de hand van relatief eenvoudige geometrische patronen toonden ze -of beter: deden ze de bezoeker ervaren- de relatie tussen tijd, ruimte en realiteit. “Blurring the lines between the real and virtual, the exhibition encourages visitors to focus on their emotional connection with the artwork, seeking unique viewpoints and in every sense of the word, experience the created environments”. Hopelijk binnenkort wat dichterbij te zien…

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op