Een nieuw businessmodel in de kunstsector…

Kunstgalerijen, kunstenaars, beurzen, adviseurs, veilingen, … De kunstwereld kent reeds decennialang een behoorlijk stabiele dynamiek tussen de verschillende marktspelers. Maar net als in andere sectors is de kunstwereld onderhevig aan disruptie. Er is de opkomst van online galerijen, uiteraard, ons klein landje kent er al zeker zo’n 4-tal (en ik ken ze waarschijnlijk nog niet allemaal). Maar het valt te verwachten dat er meer fundamentele innovaties staan aan te komen, initiatieven die aan het businessmodel van de kunstmarkt zèlf tornen.

Om een disruptief businessmodel uit te werken volstaat het om een van de vaststaande principes in een gegeven markt om te draaien, en dat is precies wat de New Yorkse galeriehouder Andrew Edlin deed. Een van de basisprincipes in de kunstmarkt is dat de toegevoegde waarde van de galerist eruit bestaat om de meest belovende of waardevolle kunstenaars te selecteren om mee samen te werken. Het experiment dat Andrew opstartte draait dit gegeven op zijn kop: hij deed een open verzoek om kunstwerken op te sturen, met de belofte om ze zonder onderscheid of selectie tentoon te stellen.

Ze hadden zo’n 200-tal inzendingen verwacht maar, wat had u gedacht, kregen er honderden binnen van alle uithoeken van de wereld. Niet enkel onbekende would-be kunstenaars overigens, ook kunstenaars als George WidenerBen GockerSara MagenheimerLoren Munk, en David Schoerner, die eerder reeds in musea hadden tentoongesteld of solotentoonstellingen hadden in New Yorkse galerijen zonden werk in.

Het oorspronkelijke idee was om alle ingezonden werken samen tentoon te stellen in de kelders van de galerij, als een soort kritiek op de overdaad in de hedendaagse kunstsector. Maar nadat hij met een aantal kunstenaars had gesproken die hun werk inzonden, veranderde zijn idee en maakte hij er een meer uitgepuurde tentoonstelling van, voornamelijk uit respect voor mensen die hun kunstpraktijk serieus nemen, om het even of ze al dan niet begaafd, al dan niet beloftevol zijn.

“I think it was important to accord the people who are participating at least the modicum of respect that we would give any artist upstairs. So even though things are modestly priced—and accessible as hell as a result—it’s still professional”, aldus de Edlin.

Ach, een beetje punk in de kunstwereld… waarom niet…

disrupt1

disrupt2

disrupt3

 

Het resultaat ‘Et tu, art brute’ kan je nog tot 21 januari bekijken bij Andrew Edlin Gallery in New York, klik hier voor alle info.

 

 

Bron: Artsy

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op