Frans L. Van Praet als koorddanser

(nvdr: dit is een gastpost van Em. prof. dr. Willem Elias, die het voorwoord schreef voor het net gepubliceerde boek: Frans L. Van Praet, rings of growth. Met de goedkeuring van de auteur publiceren we hier het eerste luik van dit voorwoord, dat inzoomt op het oeuvre van de kunstenaar en diens carrière).

‘Wie is Frans L. Van Praet?’ had hier als hoofdstuk een zinvolle plaats gevonden. Een spirituele biografie over deze flamboyante meester in de vormgeving, tevens vindingrijk bedwinger van menig geliefd materiaal, was hier niet misplaatst. We kwamen tot het besluit dit toch niet te doen. Elk moet zijn draad van Ariadne ontwarren doorheen dit boekwerk met meer dan 700 afbeeldingen, een aantal beschouwende teksten en menig verhaal van de kunstenaar zelf. Wie te weten wil komen wie Frans L. Van Praet is (met de L. van Leon omdat zijn vader, een geestige molenaar, ook ‘Frans’ heette,), moet dit boek ‘doorworstelen’, niet in de bijbetekenis van ‘moeizame karwei’, maar in de geest van de oud-Griekse edele sport, oefening in de wording. Men kan waar ook in dit boek aanvangen, van de hak op de tak verder kijken en lezen, langzaam aan verschijnt als een beeldverhaal stukje bij stukje de microkosmos van de man die ook een ‘wereld gemaakt heeft’, zoals de estheticus, Nelson Goodman, zo mooi het werk van ontwerpers omschreef. Met een verbluffende lay-out heeft Dylan Van Elewyck ons reeds een visuele leidraad mee gegeven voor deze tocht doorheen het mysterieuze labyrint van een leven.

Het oeuvre van Frans L. Van Praet kenmerkt zich door een totaliserende verscheidenheid rond een levenslijn die hij zelf stap voor stap met intelligente handen ontwikkeld heeft in een proces dat zijn einde nog niet kent. De realisatie van een algemeen concept en de interieurinrichting van het Belgisch Paviljoen te Sevilla, Expo 92, is allicht de vederbos op zijn hoed, maar aan de vooravond van je tachtigste de opdracht krijgen om de Wetstraat 16 herin te richten, is ook niet niets. Met zijn iconisch geworden Sevilla-zitje (zie omslag), is hij niet bij de pakken blijven zitten. Nog steeds vindt hij materialen die niet voor de hand liggend zijn om het feit kracht bij te zetten dat niet alleen de vorm, maar ook het materiaal, mee de betekenis bepalen. Experimenteren is steeds zijn attitude gebleven, gebaseerd op de kennis van de regels van de formele evenwichten die teruggaan tot bij het Egyptisch canon.

Zijn sluimerend talent voor vormgeving kreeg vlug voeding in Dendermonde waar hij modellen leerde maken, maar tevens een opleiding in het beeldhouwen genoot. Zijn opleiding als interieurarchitect en ontwerper ontving hij aan het Sint-Lukas Instituut te Brussel. Zijn contacten in de jaren ’60 met Italië en het toonaangevende Italiaanse design van toen, vormen de basis van zijn internationale loopbaan. Die dimensie is nog versterkt doordat hij sinds geruime tijd zijn verblijfplaats, Antwerpen, afwisselt met ‘Les Chauvets’ in Montcombroux-les-Mines, Frankrijk.

Als jonge man vertoefde hij in het bruisende kunstenaarsmilieu rond de Zwarte Panter. Fred Bervoets is nog steeds een goede vriend. Het is ook in deze geest dat men zijn beeldend werk moet situeren : een Vlaams surrealisme, dat graag volkswijs knipoogt al spelend met beelden. Recent is Thierry De Cordier goede maat. Hier treft men een boeiende ambiguïteit in zijn werk aan: de verhalende exuberantie ontmoet de minder-is-meer soberheid van het minimalisme. Deze beperking waarin men de meester herkent, is de hoofdlijn die hij volgt wanneer hij gebruiksvoorwerpen ontwerpt. Het zijn synthesen van het ongewoon utilitaire en het potentieel van het materiaal. Hout is daarin zijn troetelding. Eeuwen oud toont het de mooie verweringspatine, die plastics nooit zullen verwerven. Doorgezaagd ziet men de grillige jaarringen, de geschiedenis van het groeiproces. Het werd door zijn echtgenote, Donatella Bianchi, zelf schilder, gesuggereerd als titel van het boek en goed bevonden. Haar bijdrage aan dit project valt niet te schatten.

In dit lijvige boek staat niet alles, er valt nog veel te zeggen over Frans L. Van Praet en uiteraard kon niet alles getoond worden. Maar laten we met dit boek al van start gaan voor de zoektocht : Wie is …?*

Em. prof. dr. Willem Elias (VUB).

 

Het boek is te koop bij Ludion (klik hier) alsook in de betere boekenwinkels.

Latest posts by Willem Elias (see all)

Author: Willem Elias

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op