Hedendaags expressionisme, 7 fascinerende voorbeelden

De uitzonderlijke uitgave van het Franse magazine art tension zoomt in op hedendaagse kunstenaars die zich op expressionistische kunst toeleggen.

Quelle force d’âme peut-il encore traduire et pour porter quel propos? Un peu plus d’un siècle après l’exultation colore, les aventures mystiques, les scandales et les explorations tortueuses de la psyché, l’expressionisme a-t-il encore un sens, une raison d’être, une force de révolte comparable à celle d’autrefois?“, vraagt journalist Mikaël Faujour zich af in een artikel in het blad. Het moet gezegd, de vlag ‘expressionisme’ dekt vele ladingen, en net als andere stromingen heeft het misschien wat aan zijn controversiële, laat staan revolutionaire élan ingeboet.

Wat niet noodzakelijk betekent dat het geen goede kunst oplevert, integendeel. Het nummer van Art tension biedt heel wat ontdekkingen in de kunstvorm die nog lang niet uit adem blijkt te zijn, al lijkt het soms moeilijk om er de exacte contouren van te definiëren, maar ah, zolang het goed kijkvoer oplevert…

Hierbij alvast enkele ontdekkingen:

Schilderkunst

Fabian Cerredo

De Argentijnse kunstenaar is in 2005 op 47-jarige leeftijd overleden in Parijs. Ondanks enkele tentoonstelling in de lichtstad bleef hij vreemd genoeg nagenoeg ongekend voor de kunstscène. Zijn tekeningen zijn nochtans van ongekende kwaliteit, en zijn schilderwerken kunnen zich zeker meten aan de meer gekende namen in de expressionistische strekking.

 

Johan Van Mullem

Vreemd genoeg beter gekend in Parijs dan in België, Johan blijft een uitzonderlijke kunstenaar, voor wie kunst niet enkel zelfuiting is, maar tevens een meditatieve oefening. Elke kleur die hij gebruikt is naar eigen zeggen een woord dat het geheel van een schilderij tot een verhaal ombouwt. Het kan moeilijk expressiever…

 

Serge Labégorre

De intussen 85-jarige Labégorre begon met tekenen na een aanslepende ziekte die hem in zijn bewegingen beperkte. Blijkbaar compenseerde hij dit immobilisme grondig met zijn schilderwerken nadien, die uit grauwe, dikke kleurvlakken bestaan, hoewel ze hier en daar een helder licht laten schijnen. Een interessante ontdekking…

 

Kwun Sun Cheol

Vooral gekend om zijn wat bevreemdende portretten, slaat de Koreaan Kwun Sun-Cheol de laatste jaren een meer abstracte richting uit, waarbij verwijzingen naar de abstract expressionists nooit ver weg zijn. Niettemin hanteert hij een heel eigen, herkenbare stijl. We zijn alvast gewonnen…

 

Beeldhouwkunst

Je zou het misschien niet vermoeden, maar ook in de hedendaagse beeldhouwkunst is expressionisme een heel gangbare kunstvorm. Enkele voorbeelden:

Berlinde de Bruyckere

Over terminologie en catalogiseren kan je eindeloos debatteren. Of Berlinde nu al dan niet onder de noemer ‘expressionisme’ hoeft te vallen is op zich een absurde vraag. Misschien moeten we een aparte categorie voor haar werk gaan verzinnen, vast staat dat ze met haar werk zowel weet te verbazen als te herkennen, op een heel eigen manier…

 

Zlatko Glamotchak

Naar eigen zeggen is hij geboren op 33-jarige leeftijd, op een plek waar de zon zo’n luttele 3 minuten 14 seconden schijnt. Veel zon schijnt er inderdaad niet in het werk van Zlatko. Huilende of schreeuwende vleesmassa’s -vleeshompen is een beter woord-, de beelden van de kunstenaar zullen bij de eerste aanblik doen huiveren, maar bij nader -en trager- inzien gaat er een vreemde charme van uit…

 

Fotografie

Je zou het misschien niet verwachten, maar ook in andere kunstvormen als installaties, peformance en fotografie kent het expressionisme een vernieuwd élan. We gaan hier niet het volledige magazine overnemen (daar zouden we verschillende artikels aan kunnen wijden), maar alvast een voorbeeld van hoe het expressionisme in de fotografie wordt beoefend, met het wat controversiële maar uiterst krachtige werk van de Franse kunstenaar Hervé Szydlowski.


Het ‘hors série’ nummer van Art Tension gewijd aan het expressionisme is nog te verkrijgen online, klik hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Voor mij blijft JOHAN VAN MULLEM een van de allerbelangrijkste hedendaagse kunstenaars van eigen bodem, met een heel eigen stijl, een filosofische kijk op de wereld en een magistrale techniek.
    Wat bezielt de eigenaars van de artgalleries om hem geen plaats te geven in hun kunstenaarsgroep? Waarom is hij meer bekend in Parijs en in Londen dan in Anwerpen en Brussel?
    Shame on you, Belgian artgalleries !!!

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op