Highlights van de Post-war and contemporary week in Londen

Mocht kunst van het hoogste niveau nog niet genoeg tot uw verbeelding spreken, zijn er ook nog eens de hallucinante bedragen die de happy few er voor over hebben. Een aantal factoren voorspellen alleszins al positieve resultaten voor de opkomende veilingen. Enerzijds zijn er de zeer sterke veilingresultaten in November in New York, onder grote impuls van de verkoop van de Salvator Mundi van Da Vinci (die toen tussen moderne werken werd aangeboden in de contemporary veiling bij Christie’s) die erg veel media aandacht krijg en voor de juiste koopsfeer zorgde in de zaal. Dankzij deze resultaten hebben niet enkel de kopers veel vertrouwen in de markt, maar ook de verkopers en worden er zodoende ook topstukken aangeboden.

Anderzijds is er de wereldwijde dip in de aandelenmarkt. Wanneer er veel aandelen verkocht worden, bij gebrek aan vertrouwen, is het een logisch gevolg dat er meer geld ter beschikking is voor kunst…

En dan is er als kers op de taart nog het jaarverslag van Sotheby’s dat vorige week verscheen en waarin ze een groei van meer dan 12% konden aankondigen, de zaken gaan dus goed.

Andy Warhol (1928-1987)
Six Self Portraits
each: signed and dated ‘Andy Warhol 86’ (on the overlap)
acrylic and silkscreen ink on canvas, in six parts
each: 22 x 22in. (56 x 56cm.)
Estimate on request

 

Een overzicht van de interessantste stukken die deze week geveild worden in Londen in Post-War and contemporary veilingen, die traditiegetrouw een mix brengen tussen iconische 20ste eeuwse en sterke hedendaagse artiesten.

Beginnen doen we met de veiling bij Christie’s op dinsdag 6 maart. Zij brengen niet minder dan 5 loten met een geschatte prijs boven de 10 miljoen pond en komen zo zowel in de totale geschatte waarde als in het aantal stuks boven Sotheby’s uit.
Vorige week zagen we bij hen op de Modern and Impressionist veiling al een uitzonderlijk hoog aantal aangeboden werken in de avondveiling (ze brachten niet minder dan 97 stuks!), wat toen leidde tot een verveelde zaal, trage biedingen en uiteindelijk opvallend minder goede resultaten naar het einde van de avond toe.

Eén van de hoogtepunten is ongetwijfeld de iconische reeks van 6 zelfportretten van Andy Warhol, die hij in 1987, slechts enkele maanden voor zijn dood, uitvoerde. Het is één van de laatste werken van Warhol, met een erg aangrijpende sfeer. We zien hier een artiest met een erg dubbele houding tegenover al wat ‘POP’ is en die ultiem de populariteit van de door hem afgebeelde supersterren, zelf overstegen heeft. In tegenstelling tot in de ‘Death and disaster series’, gaat hij hier rechtstreeks de confrontatie aan met zijn eigen sterfelijkheid door zichzelf zo fragiel te tonen, met een bijna skelet-achtig gezicht. Maar alsnog verborgen achter zijn bekende ‘fright wig’….

Francis Bacon (1909-1992)
Three Studies for a Portrait
i) signed, titled, inscribed and dated ‘Study for Portrait Left panel from front Francis Bacon 1976.’ (on the reverse)
ii) signed, titled, inscribed and dated ‘Study for a portrait Center Panel Francis Bacon 1976.’ (on the reverse)
iii) signed, titled, inscribed and dated ‘Study for Portrait right panel from Front Francis Bacon 1976.’ (on the reverse)
oil on canvas, in three parts
each: 14 x 12in. (35.5 x 30.5cm.)
Painted in 1976
Estimate: GBP 10,000,000 – GBP 15,000,000

 

‘You are beautiful, darling, and you always will be’
–Francis Bacon to Henrietta Moraes

Een tweede hoogtepunt bij Christie’s is het driedelige portret van Henrietta Moraes door Francis Bacon. Dit is het voorlaatste portret dat hij ooit maakte van zijn grootste muze en toont zeer sterke invloeden van Picasso, waar hij zelf erg trots op was.
Gemaakt na de dood van zijn minnaar, George Dyer, toont dit werk eerder het licht aan het einde van de tunnel. Het is een positieve reflectie op zijn succesvolle periode in Soho, na de bijzonder depressieve periode na het verlies van zijn geliefde. Opvallend is ook dat dit werk sinds 1977 niet meer publiekelijk getoond werd en dus erg ‘vers’ is op de markt.

Peter Doig B. 1959 THE ARCHITECT'S HOME IN THE RAVINE signed, titled and dated 1991 on the reverse oil on canvas 200 by 250 cm. 78 7/8 by 98 3/4 in.

Peter Doig
B. 1959
THE ARCHITECT’S HOME IN THE RAVINE
signed, titled and dated 1991 on the reverse
oil on canvas
200 by 250 cm. 78 7/8 by 98 3/4 in.
Estimate: GBP 14,000,000 — 18,000,000

 

Daags nadien is er de avondveiling bij Sotheby’s, die geleid wordt door werk van Peter Doig. Dit werk staat in schril contrast met dat van Bacon, daar het in sinds 2002 niet minder dan 7 keer verkocht werd, waarvan 4 maal op veiling, laatst in de zelfde veiling in maart 2016, voor 11,3 miljoen pond. De huidige schatting van 14-18 miljoen kondigt dus een succesvolle investering aan. Het werk van Doig kent pas de laatste jaren echte topresultaten en een sterke stijging.

Verder zien we bij Sotheby’s voornamelijk de klassieke toppers terug met namen als Richter, Warhol, Basquiat, Wool en Pistoletto, met vrij conservatieve schattingen.

Een laatste opvallend werk is de Concetto spaziele van Fontana die aangeboden wordt. Er komen regelmatig (om niet te zeggen op elke grote veiling) werken van deze reeks op de markt, maar dit is een wel erg uniek stuk. Het is nog ingekaderd door een door Fontana zelf gemaakt kader én bevat het grootste aantal ‘slashes’ die hij ooit in 1 werk aanbracht.

Het wordt dus een spannende week!
En voor wie graag wil meebieden, vergeet de 20% extra kosten niet hé 😉

Lucio Fontana (1899-1968)
Concetto spaziale, Attese
signed, titled and inscribed ‘ieri è venuta a trovarmi Tro-tro Klein l. Fontana Concetto spaziale – ATTESE’ (on the reverse)
waterpaint on canvas with lacquered wood frame
26 ¾ x 79 ¾ x 2 1/8in. (68 x 202.5 x 5.5cm.)
Executed in 1965
Estimate: GBP 8,000,000 – GBP 12,000,000

Author: Mieke Janssens

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op