Hoe kunstenaars omgaan met hun negatieve herinneringen… ontdek het werk van Lee Jinju

Hoe gaat een kunstenaar om met de negatieve ervaringen en gebeurtenissen uit het verleden? Is niet elke kunstenaar bezig met het verwerken ervan, elk op zijn eigen manier? En, indien dit het geval is, in welke mate is het resultaat cultureel bepaald?

Dergelijke vragen borrelen in me op bij het bekijken van het werk van de Zuid-Koreaanse Lee Jinju. Hoewel het er bij haar met het projecteren van haar herinneringen niet om gaat een catharsis te bereiken, om haar ervaringen te verwerken, ze ziet het meer als een te ontdekken en verkennen gebied. Ze tekent haar herinneringen ook niet precies, zijn niet alle herinneringen leugenachtig?, maar combineert verschillende alledaagse taferelen in een eenheid die zin hebben voor haar. In deze vorm ‘biedt het haar een dialoog met haar verleden, waarmee ze haar eigen interne strijd het hoofd biedt’.

Niet enkel haar verhaallijn is speciaal, ook haar techniek. Jinju is geschoold in de klassieke Oosterse schilderkunst, en meer bepaald de Koreaanse boonchae-techniek, die onder meer de schaduwen weglaat en met een minimaal aantal pigmenten de ‘ware kleur’ der dingen wil doen verschijnen.

Deze mengeling aan drijfveren en techniek bieden alleszins spannend, en met een rijke, persoonlijke symboliek geladen werk:

jinju1

jinju2

jinju3

jinju5

jinju6

jinju7

jinju8

jinju9

SONY DSC

jinju10

 

Ontdek meer werk van haar op haar website, klik hier!

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op