Quantumfysica, Oosterse tapijten en kunst. Boeiende combinatie

De Azerbeidzjaanse kunstenaar Faig Ahmed studeerde Sanskriet en Arabische linguïstiek voordat hij zich in tapijten begon te interesseren. Dat mag een verrassende sprong lijken, maar bij nader inzien minder. Perzische tapijten houden vaak een soort code in, en het werk dat Faig ermee aanvangt probeert dan ook de ‘source code’ van deze tapijten te her-interpreteren als code voor visuele communicatie, literatuur, design, kunst en zelfs wetenschap.

Klinkt moeilijk? Wel, dat is het ook een beetje…

Zijn werk is het resultaat van een onderzoek naar de onderliggende kracht van de beeldentaal die honderden generaties onbewust aan elkaar hebben doorgegeven, en die een uiting vonden in de ‘tapijtenkunst’ in het Midden-Oosten en Indië. Hij kopieert die echter niet zomaar, maar geeft deze symbolentaal een nieuwe betekenis. Zo verwijzen de gaten in een uiteengereten tapijt naar momenten van inzicht, van doorbraak. Het kan ook directer: in zijn werk ‘Fuel’ druipt de zwarte brei van het tapijt, wat een dubbel gevoel creëert tussen de weelde die olie deze regio heeft geboden en de destructieve impact ervan.

In zijn recente werk vermengt hij meer expliciet inzichten uit de wetenschap. Genetica, quantumfysica, deeltjestheorie… Neem als voorbeeld ‘Coherence’, een werk dat refereert naar onze perceptie van symmetrie, maar tegelijk een uiterst intrigerend onderzoeksdomein in de kosmologie.

Enfin, het hoeft niet ingewikkeld te zijn, het resultaat is alleszins verrassend boeiend!

faig_coherence

faig2

faig3

faig1

faig-ahmed_working-in-his-studio-in-baku_azerbaijan_image-courtesy-of-the-artist-and-cuadro-gallery

© Faig Ahmet

 

Author: The ArtCouch

Share This Post On

2 Comments

    • Vernieuwend!

      Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op