Reuzen uit de Marokkaanse hedendaagse kunst #2: abstracte kunst

Op rondreis door Marokko hadden we een gesprek met een Franse kunstenaar die zich in de buurt van Marrakech heeft gevestigd. Gevraagd naar welke Marokkaanse kunstenaars de moeite zijn om te ontdekken en te volgen, wees hij ons op een aantal hedendaagse kunstenaars waarvan de meesten in de jaren ’50-’60 zijn geboren, en die nog steeds actief zijn.

Deze week gaan we een kijkje nemen naar een aantal abstracte kunstenaars. Het is een dunne lijn in het geval van Marokkaanse kunst – decoratieve aspecten primeren van oudsher in het land, al nemen heel af en toe figuratieve vormen aan, soms ongewild. Dat de ‘zuiver’ abstracte kunst nog steeds enorm populair is in Marokko, hoeft op zich niet zo te verbazen. In een religie waar elke afbeelding van God of van de profeet al meer dan een millennium naar blasfemie ruikt, hebben vrome kunstenaars even lang schroom ondervonden om de menselijke figuur uit te beelden. Ze zijn ook nu nog een zeldzaamheid.

Niettemin, de abstracte Marokkaanse kunstenaars zijn zeker de moeite van het ontdekken waard. Ontdek even mee:

Faissal Hmichane

Het zit kunstenaars soms mee in het leven. Het artistieke talent van Hmichane werd al van kinds af aan gesmaakt, en hij werd reeds jong door leraars en familie in deze richting gestimuleerd. Ze gaven hem volop de ruimte om vorm te geven aan zijn expressie, om zich volop te ontplooien in zijn passie, die ze trouwens deelden, zij het in verschillende vormen. “Mon entourage m’avait déjà prédisposé à cet amour de l’art depuis mon enfance. Je regardais les femmes membres de ma famille faire de la tapisserie ou de la broderie, avec des gestes de grandes précisions. Mon frère a également constitué un grand tournant dans ma vie. C’est lui qui m’a encouragé à opter pour des études en arts plastiques et de choisir ce que j’aime”.

Zijn voorliefde voor abstracte kunst spruit naar eigen zeggen voort uit het feit dat hij nooit precies weet waar het werk op zal uitmonden eenmaal hij het aanvangt. Indringend is het alleszins:

 

Tibari Kantour

Kantour is eerst en vooral een heremiet. Zijn atelier en woning bevindt zich ver van de bewoonde wereld, ergens tussen Casablanca en Essaouira. In deze absolute stilte en rust vormt zijn werk een soort van meditatieve oefening, in talrijke aspecten. Zo maakt hij zijn papier zelf. Delicaat papier, waarvan hij slechts na veel falen het mysterie heeft van kunnen ontrafelen, en die evenzeer deel uitmaakt van zijn kunst als de patronen waar hij ze mee bedekt. Drager en beeld vormen een ondeelbaar geheel.

Het vergt heel wat kunde om het papier te maken, van het soort dat Kantour gebruikt, maar ook om het meester te worden, om het te laten versmelten met de verf, en hiermee een speciaal soort reliëf te creëren, een nieuwe materie te doen ontstaan. De kunstenaars als schepper, de idee zal zelden een zo volledige vorm gekregen hebben als in de kunst van Kantour…

 

Abderradim Yamou

Het mag misschien niet verbazen wanneer je naar zijn werk kijkt: Abderradim Yamou is bioloog van opleiding. Zijn werk heeft dan ook als ambitie om het leven zelf uit te beelden. Niet het leven als mens, als entiteit, maar de bestanddelen ervan, wat het leven tot lèven maakt. Voor hem is de menselijke vorm dan ook ‘slechts’ een uitvloeisel van het vegetale. Dit houdt meteen ook een ecologische boodschap in: het redden van de mensheid voor ecologische rampspoed gaat noodwendig gepaard met het redden van alle vormen van leven…

Kunst met een boodschap… we zijn niet tegen…

 

 

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Graag wens ik op de hoogte gebracht te worden van kunstactualiteit met The Art Couch.
    Ik ben beeldend kunstenaar.

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op