Visionair, controversieel, poëtisch… Patricia Piccinini combineert het allemaal

Eén van Australië’s bekendste kunstenaars, maar kende u haar al? Als kunstminnaars zullen velen onder jullie wellicht haar werk op een of andere manier al gezien hebben. Confronterend, futuristisch misschien? Haar beelden lijken te alluderen op een soort transgenetische futuristische wezens. Half mens, half monster. Goedaardig, dat wel. Teder zelfs. Niet ontdaan van humor, alleszins…

Als kind kwam ze na een dwaaltocht toevallig terecht in een museum. De rijkdom aan ideeën die ze daar verenigd zag heeft haar nooit losgelaten, al zal het haar tijd hebben gekost om daaruit te beslissen om zelf kunstenares te worden. Ze deed eerst studies economie en filosofie, maar hield niet van de assumpties die deze denkkaders per definitie inhouden. Blijkbaar zat het kunstenaarschap diep ingeworteld…

Sinds ze tot dit besef is gekomen is ze zich gaan toeleggen op de kunst, in al haar vormen. Videos, schilderijen, tekeningen… maar het zijn vooral haar beeldhouwwerken die haar notoriëteit hebben gevestigd. Met glasvezel en siliconen legt ze vast wat de biologische en biotechnologische vooruitgang als resultaat zou kunnen opleveren. Pure speculatie, uiteraard, uiteindelijk heeft ze slechts vorm aan haar intieme droomwereld, haar eigen sprookje. Maar is dat net niet wet elke kunstenaar in wezen doet?

Laat je even mee verrassen:

 

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. In 2003, Piccinini represented Australia at the 50th Venice Biennale. The work exhibited was ‘We Are Family’

    toen gezien , nooit vergeten , en steeds tevreden nieuw werk te zien . Dank .

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op