Waarom Jenny Saville’s ‘Propped’ het meest iconische werk is uit de YBA-beweging

Het wordt vaak gezien als een van de meest iconische werken uit de YBA (Young British Artists) groepering, Jenny Saville’s ‘Propped‘ uit 1992. Speciaal is het alleszins, dit zelfportret, doorkruist met zinnen uit een essay van de feministische schrijfster Lucie Irigaray, die in het vlees lijken te zijn gekerfd . Het schilderij, net als het hele werk van Saville, had een duidelijke boodschap: verscheidenheid dient te worden bejubbeld, wat ons apart maakt, maakt ons uitzonderlijk. Ze deed dit weliswaar door deze verscheidenheid extra te benadrukken, het vlees te laten domineren, wars van alle conventies over wat mooi of esthetisch placht te worden gezien. Ze beeldt het vrouwelijk lichaam niet zozeer vanuit het zichtpunt van de -lustige- ogen van de man, maar vanuit het zichtpunt van de vrouw zelf. Een heel vernieuwend perspectief, zo blijkt…

Op 5 oktober wordt het werk bij Sotheby’s geveild. Het komt uit de kunstverzameling van David Teiger, en de opbrengst van de veiling gaat naar de Teiger Foundation dat zich inzet voor de promotie van jonge kunstenaars.

De schatting voor het werk ligt misschien buiten het bereik van onze lezer, maar laat het je niet weerhouden om te genieten van de uitleg van kunstexperte Emma Baker over het belang van het kunstwerk:

(update 6/10: het werk werd uiteindelijk voor 12,4M$ verkocht op de veiling, een record voor een nog levende vrouwelijke kunstenaar)

 

@ Jenny Saville
Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op