Wat je (misschien) hebt gemist op FIAC, Parijs

Vandaag sluit de FIAC in Parijs voor de 45e keer haar deuren. Misschien niet de grootste beurs wereldwijd, maar met galerijen uit maar liefst 195 galerijen uit 25 landen (waarvan 2 voor de eerste keer vertegenwoordigd zijn: Peru en Griekenland) toch een waardevolle graadmeter van wat er reilt en zeilt in het internationale kunstlandschap.

Simon Wang van Antenna Space in Shangai legt uit wat de beurs zo bijzonder maakt. Volgens hem ligt de originele selectie van galerijen en kunstenaars aan de oorsprong van het succes van FIAC. Hij legt tevens het belang uit van Chinese kunst in een globaliserende markt, die hij linkt aan de economische successen van het land. Hij waarschuwt -voorzichtig- voor de loskoppeling tussen de financiële waarde van een werk en de inherente gevoelswaarde ervan. Kunst zien als een alternatieve vorm van beleggen lijkt ons sowieso geen goed plan…

FIAC legt voor het eerst dit jaar ook de nadruk op performance art, waarvan er zo’n 18 binnen het kader van de beurs worden getoond, al viel er buiten de muren op dat vlak ook heel wat te beleven. In het kielzog van de FIAC zijn er tal van alternatieve initiatieven te ontdekken.

Heb je het gemist? Geniet dan even van de reportage van Télé Matin en France24 om te proven van wat er allemaal te zien was:

 

 

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op