Een stukje geschiedenis herbekeken… Eduard Van Giel bij Galerie Solo, Antwerpen

Voor haar nieuwste tentoonstelling haalt Galerie Solo in Antwerpen (alweer) uit met een verrassing van formaat. Autodidact en anarchist Eduard Van Giel herziet een ferme brok geschiedenis:

Een stukje geschiedenis…

Dierk Hoff is een voormalig assistent van de Rote Armee Fraktion (RAF), ook wel ‘BAADER-MEINHOF-groep’ genoemd. Hij was niet echt lid van de groep, maar construeerde in 1972 wel verschillende bommen die ook werden gebruikt door de RAF. Alhoewel hij geen lid was, raakte hij hiermee ongewild betrokken bij aanslagen door de RAF in 1971 en ’72. Hoff woonde in die periode in Frankfurt am Main, was beeldhouwer en metaalbewerker en vooral op technisch gebied zeer onderlegd. Hij onderhield contacten met linkse groeperingen.

Einde 1972 kreeg Dierk Hoff bezoek van Holger Meins en Jan-Carl Raspe, twee RAF-leden. Ze vroegen hem items als handgranaatdummy’s te maken en jassen te assembleren die konden dienen als rekwisieten voor een film. Op de vraag van Hoff welke soort film ze zouden maken, kreeg hij het volgende mysterieuze antwoord: ‘EINE ART REVOLUTIONSFIKTION’ (een soort fictieve film over een revolutie).

De opdracht bestond erin om wapens en handgranaten te maken die ook operationeel bruikbaar waren. Volgens eigen zeggen heeft hij toen, zeer verontwaardigd, geprobeerd uit de groep te stappen, omdat hij zich plots realiseerde waarin hij betrokken was geraakt. Hij werd echter met wapens bedreigd door Meins en Raspe en daarom voelde hij zich gedwongen om verder te werken. Hoff kreeg voor zijn ‘bijdrage’ een paar duizend Duitse marken.

Het is niet duidelijk in welke mate alle door Hoff ontworpen objecten zijn gebruikt. Feit is wel dat er twee doden gevallen zijn door een bom die hij ontworpen had en die dus door de RAF werd gebruikt in 1972, meer bepaald bij een aanval op het hoofdkwartier van het Vijfde Korps van het Amerikaans leger in Frankfurt. Aangezien er verschillende andere explosieven werden gebruikt bij deze aanslag, kan Hoff onmogelijk de volle verantwoordelijkheid dragen voor beide doden bij deze aanslag. Om die reden werd hij later ook niet aangeklaagd in deze zaak.

In 1972 bouwde Hoff de zogenaamde ‘babybom’. De constructie was een stalen container die door een vrouw om haar buik moest worden bevestigd. Nadat deze zogenaamde zwangere vrouw de containerbom op de bedoelde plaats had achtergelaten, verwisselde ze die met een ballon, zodat niemand iets vermoedde. Deze babybom werd herhaaldelijk vermeld, maar werd nooit gebruikt.

Een hedendaagse interpretatie

© Eduard Van Giel, courtesy Galerie Solo

In de hete zomer van 2018 krijgt installatiekunstenaar Eduard Van Giel in Antwerpen bezoek in zijn tot de nok gevuld atelierappartement. Enkele maanden geleden heeft hij Gerd Stevens van de Antwerpse Galerie Solo leren kennen. Verdere gelijkenis met het bezoek van het BAADER-MEINHOF duo aan Dierk Hoff is er gelukkig niet.

Goethe stelde ooit dat kunst en anarchie een belangrijke verhouding hebben met elkaar. Eduard Van Giel zou alvast een perfect kind uit zo’n relatie kunnen zijn. Het leven van deze autodidact – die inspiratie vond bij kunstenaars als Duchamp, Ensor, Warhol, Polke en Beuys – leest als een ‘rollercoaster-op-speed’! ( www.workshop-1.com ), een dynamiek die zeker terug te vinden is in zijn werk.

Voor zijn meest recente, en waarschijnlijk ook laatste tentoonstelling heeft hij gekozen voor Galerie Solo in de Antwerpse Museumstraat. Het concept voor het project ‘THE BEAUTY OF MADNESS’ haalde Van Giel bij de BAADER-MEINHOF-groep, waarmee hij tevens aanduidt dat terreur niet iets recents is. Bomtassen en -gordels, die de kunstenaar vanop een afstand kan bedienen met zijn gsm, maken deel uit van zeven installaties. Gelukkig is de kunstenaar een ‘aesthetic terrorist’: zijn installaties verwonden niet, maar verwonderen des te meer …

© Eduard Van Giel, courtesy Galerie Solo

 

God save history, God save your mad parade ( the Sex Pistols)


De tentoonstelling ‘Molotov Factory – The beauty of madness’ loopt van 5 oktober tot en met 16 november bij Galerie Solo, Museumstraat 29, 2000 Antwerpen/ Meer info op www.galeriesolo.be of via info@galeriesolo.be

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op