Familiefoto’s tot het abstracte verheven… intrigerend werk van Odetta England

Goed, destructie als vorm van creatie is lang niet nieuw in de kunstwereld. Duchamp’s zelfportretten zijn uitgescheurd, Fontana’s snedes in het doek brachten een onverwachte nieuwe dimensie in het canvas. Ook dichter bij ons, in tijd en in regio, gaan kunstenaars als Lode Laperre, Giovanni Winne en Pieter-Jan Martyn lustig om met het schrapen van wat ze net aan het doek hebben toevertrouwd. Creatie door destructie, het blijft niettemin een boeiend gegeven.

Maar zelden toegepast op fotografie. En zelden met een diepgang als dat van Odette England.

Ze gebruikt teruggevonden familiefoto’s en schraapt er met schuurpapier details van weg. Van het resultaat neemt ze een foto, die ze terug met schuurpapier aanpakt. Vreemd: in de kleinere werken laat ze bepaalde figuren nog duidelijk in beeld (haar moeder? een illustere onbekende?), de grotere werken abstraheert ze volledig. Deze laatste geeft ze ook geen eigen naar, het zijn genummerde ‘excavations’, opgravingen – probeert ze haar familiale geschiedenis op te diepen? Of aan de hand hiervan zichzelf te vinden? Niet noodzakelijk. Of tenminste: haar eigen onbewuste verkennen is zeker geen doelstelling van dit procédé, maar het geeft haar wel een middel om een fundamentelere artistieke vraag te stellen:

“I think my intention is more of a social re-choreography of story beyond the album, and resetting the ‘space’ of the photograph—perhaps because any physical act of image destruction cannot remove that which a viewer is not privy to: my ‘holding’ of the original snapshot in memory.” (uit een interview met The Creator Project).

Het effect dat ze bekomt is uiteraard belangrijk, maar interessanter vindt ze de relatie tussen het feit dat ze als enige het originele beeld kent, en het beeld dat de toeschouwer er aan over houdt. Die zal het oorspronkelijke beeld nooit kennen, uiteraard, hij zal er enkel naar kunnen gissen. Nochtans zit het beeld er onmiskenbaar in verweven. Zien en niet zien. Of niet zien wat er te zien is. Een knap uitgangspunt alvast, en met een intrigerend resultaat. Oordeel zelf:

 

Meer info en nieuws over het werk van Odetta England vind je op haar website, klik hier!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op