Geestelijke action painting… over de zeezichten van Giovanni Winne

Gek hoeveel kunstenaars de natuur als uitgangspunt nemen en hierin een vorm van abstractie trachten te bereiken. Jean-Marie Bytebier doet dit bijvoorbeeld door landschappen in een onnatuurlijk kader te plaatsen. Karien Deroo lijkt dan weer elementen uit de natuur te willen wegvegen, alsof het een vergissing was.

En dan is er Giovanni Winne.

De zeezichten van Giovanni hebben een directe impact. In die zin zijn ze realistisch: je ziet onmiddellijk het gutsen en klotsen van het water, de onmetelijke kracht van het tegen elkaar botsende golven, onder een dreigende hemel waar alle hoop uit lijkt weggezogen. Een beetje romanticus zal het niet enkel zien, hij zal het tafereel ervaren. Een groot romanticus kan er zeeziek van worden. Zelfs in de kleinste werkjes, want Giovanni maakt ze in alle maten.

Giovanni vertelt me tijdens ons gesprek dat hij op zoek is naar een balans tussen realisme en abstractie. Abstract, de zeezichten van Giovanni? Dat is op zijn minst verbazend. Nochtans… in abstracte kunst gaan kunstenaars op zoek naar de onderliggende principes van de realiteit, aan de hand van vormen, kleuren, ritmes, contrasten. Over de eerste twee kan men debatteren, maar aan ritme en contrast ontbreekt het niet in de werken van Giovanni.

In het ritme zelf schuilt een contradictie. De werken lijken gemaakt door een woesteling die met razende gebaren verfstormen op het doek werpt. Schril contrast met het monnikenwerk van de rustige kunstenaar, die laag na laag het beoogde effect geduldig opbouwt. Geestelijke action painting, zo lijkt het wel. Contrast.

En dan is er de oorsprong van de werken. Geen foto’s of herinneringen, Giovanni vertrekt van beelden die ergens diep in hem opkomen. Ideale, Platonische, abstracte vormen? Zou kunnen. Maar door dit procedé zijn we als toeschouwer feitelijk getuige van de naakte, rauwe, woeste scheppingsdrang zèlf van de kunstenaar. Hoe rustig de stille kunstenaar mag zijn, ergens in hem woedt een onweerstaanbare storm die hem dwingt om zijn geestesbeelden te projecteren.

De essentie van kunst.

winne4

 

Maar ah, waarom analyseren? Het werk op zich laat zich ook zonder analyse smaken…

Werk van Giovanni is permanent te zien in het Platform Actuele Kunsten (PAK) in Gistel. Van 11 november tot 4 december is hij ook te zien in de groepstentoonstelling Dog Day Cabinet 2 in Le Clignoteur te Brussel.

In het voorjaar van 2017 zal hij ook in een tentoonstelling van het PAK te zien zijn in Brugge, maar daar verneem je meer over op TheArtCouch, dus blijf ons volgen!

 

winne2

winne3

winne5

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Klasse mooi werk. !

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op