A day in the life: de selectie van onze redactie

Enkele weken geleden lanceerden we onze oproep aan kunstenaars: toon ons op artistieke wijze hoe jouw typische dag eruitziet. De geselecteerde kandidaat verzekert zich zo van een volledige pagina in TheArtCouch magazine #3, in de nieuwe rubriek A day in the life

Maar liefst 25 inzendingen ontvingen we voor de deadline van 20 juli, waarover onze achtkoppige redactie zich mocht buigen. De diversiteit was groot, ook in de keuzes die we uiteindelijk maakten. Elke redacteur stelde een top 3 samen. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat er een overduidelijke winnaar was, die door vijf van onze redacteurs met een podiumplaats werd bedacht. We laten je graag kennismaken met de vier andere inzendingen die een eervolle vermelding verdienden.

En de winnaar? Die houden we nog even geheim. Ontdek hem of haar in ons magazine vanaf 8 oktober!

2. Faryda Moumouh

Faryda Moumouh: “Mijn hoofd is steeds een overdaad, van alledaagse beelden die mijn blik passeren tot inhoudelijke teksten die ik lees, quotes die ik verzamel en gebruik om tot een beeldende dialoog te komen. De fotografe in me is meer een schetser en archeologische graver van beelden geworden, waardoor er geen eenduidig beeld meer is maar een beeld geconstrueerd door alles wat me kan inspireren. Werelden bestaande uit details van die wereld. De camera als innerlijk reflectie-instrument.

De racing thoughts bij de koffie, op de fiets en achter de camera, dat is hoe ik mijn dag tracht samen te vatten als kunstenaar, hoe ik de chaos van de dag als waarnemer/denker visueel probeer uit te werken, met dit specifieke resultaat.”

3. Hilde Goossens

Hilde Goossens: “Ik combineer het werken in mijn atelier met een deeltijdse job als consultant die ik gedeeltelijk van thuis uit kan uitvoeren. Ik spendeer dus heel wat tijd in mijn atelier, kijkend naar het werk in wording op de ezel. Mijn atelier is veel meer dan de plaats waar ik kom om te schilderen, het is mijn biotoop waar ik dagelijks ben. Het is de plaats waar ik werk, lees, kleuren meng, beelden selecteer, schets, schilder, schrijf, filosofeer, e-mails beantwoord en naar muziek luister.

De laatste jaren ben ik planten beginnen verzamelen om vervolgens deze planten te vermeerderen. Ondertussen wonen er 150 planten in mijn huis die zich exponentieel blijven vermeerderen en waarvan het grootste deel in mijn atelier leeft. Schilderen is wie ik ben, planten verzorgen is mijn hobby en in mijn atelier combineer ik beide tot een plaats waar ik wil zijn.”

4. Kelly Willems

Kelly Willems: “Ik koos voor 15 juli 2019, de dag waarop mijn expo Dead Darlings a Murder Ballad werd afgebouwd. Ik liet me inspireren door de Murder Ballad, een muzikaal subgenre waarbij traditioneel verteld wordt over een (al dan niet waargebeurde) misdaad of gruwelijke moord. Rauwe verhalen waarin onbeantwoorde liefde, woede, jaloezie en hebzucht vaak een rol spelen.

Mijn oeuvre omvat fotografisch werk en schilderkunst, vooral met witte en zwarte olieverf op doek of panelen. Kenmerkend voor mijn werk is een zekere donkerte en troebelheid die de werkelijkheid overschaduwt. In deze expo begaf de toeschouwer zich in een decor van duisternis waar licht probeerde binnen te dringen. Centraal in mijn werk plaats ik ‘schuld en boete’ tegenover ‘rouw en verwerking’.”

5. Christian Kuppers

Christian Kuppers: “Al bijna twintig jaar maak ik geometrisch abstracte schilderijen. Men zou de stijl gemakshalve kunnen benoemen als Color Field, Hard Edge of Op-art, maar onlangs kwam ik erachter dat mijn manier van werken volledig beantwoordt aan de criteria van Theo van Doesburgs ‘Art Concret Manifesto’ uit 1930.

Het creatieve proces voor het tot stand brengen van een nieuw doek bestaat uit twee delen. Vooreerst hou ik me uren bezig met het maken van digitale schetsen op de computer, al dan niet gebruik makend van meetkundige formules. Bijna altijd startend met een ontwerp in zwart-wit om daarna kleurencombinaties in te vullen.

Het tweede luik van het proces is wat mijn werk uniek en bijzonder maakt. Al mijn schilderijen worden uitsluitend met spuitbussen vervaardigd, zonder daarbij gebruik te maken van afplakband, latten of sjablonen. Noem de nieuwe kunststroming waaronder mijn werk catalogeert gerust ‘Art Concret 2.0’.

Dit werk, mijn meest recente werk, heeft als bijkomende eigenschap dat het een optische illusie blijkt. Op het eerste zicht lijkt het geheel wazig, maar wanneer men dichter nadert, worden de lijnen van verschillende kleuren duidelijk waarneembaar en zijn ze zichtbaar met spuitbussen uitgevoerd. In het diepst van mijn gedachten hangt dit doek in Tate Modern.”


Wil jij ook ontdekken wie een pagina mag vullen in ons magazine? Bestel hier nu reeds TheArtCouch #3

Author: Annelies & Frederic

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op