Een kijkje in het schetsboek van… Arpaïs du bois

Is er iets enigmatischer dan het schetsboek van een kunstenaar?… De plaats waar wordt geëxperimenteerd met nieuwe ideeën, waar nieuwe wendingen in een nog onzekere plooi vallen, waar prille kiemen van een mogelijk meesterwerk wortel schieten in een nog onvruchtbare grond?

Maar hoe zit het werkelijk? Welke band smeedt de kunstenaar met zijn schetsboek? Laat hij ruimte voor fouten, mislukkingen, of probeert hij zo scherp mogelijk het finale resultaat te benaderen? Nieuwsgierig als we zijn, gaat TheArtCouch de komende maanden op onderzoek uit.

Deze week mochten we een kijkje nemen in de schetsboeken van Arpaïs du bois. Van ‘schetsboeken’ is hier weliswaar geen sprake. De tientallen boeken waarin Arpaïs de laatste twintig jaar onophoudelijk in tekent vormen feitelijk haar oeuvre zèlf. Het is enkel wanneer ze voelt dat de limieten van het boek te benauwend zijn om uitdrukking te geven aan haar gedachten dat ze een groter blad neemt om er haar gedachtegang op verder te zetten.

De tekeningen in haar boeken vormen dus een continuüm, de directe neerslag van een eindeloze reeks ideeën en inzichten, die af en toe een verlengde krijgen in een werk los van het boek. In deze stroom tekeningen kunnen soms uit het niets reeksen ontstaan, coherente verhaallijnen. Dat komt onder meer omdat Arpaïs zich op een leeg blad laat inspireren door de sporen van de vorige tekening die op de achterkant van het vorige blad komen doorsijpelen. Maar evengoed kunnen deze gedachten volledig los van elkaar ontwikkelen. “De tekeningen ontstaan weliswaar snel en spontaan, de woorden en de beelden vermengen er zich tot gehelen die soms ijl en grafisch, soms zeer schilderachtig en druk zijn. Maar elke tekening kan op een gegeven moment – voor een tentoonstelling of een publicatie – uit het boekje worden gesneden”, zegt Arpaïs. Het resultaat van dit proces is overigens heel mooi weergegeven in haar boek ‘Tout droit vers la fin en sifflotant’, waar we eerder reeds over berichtten.

Niet verbazend dan dat haar boeken overal met haar meegaan, veelal tussen haar atelier in Antwerpen en haar ouderlijk huis in Frankrijk. Ze maken essentieel deel uit van haar leven, niet enkel als kunstenaar maar ook ‘erbuiten’, als mens, gezien het constante tekenen haar helpt om de wereld te ordenen, om alle impulsen en indrukken die de wereld constant op ons loslaat te verteren. Ze vormen een moment van rust , van meditatie misschien. “Om niet te vergeten, om niets te overzien. Om te begrijpen. Het dwingende, het ongefilterde is de essentie van mijn werk. Het is mijn link met de wereld. Mijn tekenen is bijna een soort rechtvaardiging geworden van mijn omgaan met de realiteit”.

Een kunstenares die blijft fascineren…

arpais1

arpais2

arpais6

arpais5

arpais3

arpais8

arpais16

arpais15

arpais14

arpais12

 

Zaterdag 28 januari is de finissage van de solotentoonstelling ‘faire partie des gens qui chantent’ bij Gallery FIFTY ONE, verder zal ze te zien zijn op Art Brussels vanaf 21 april op de stand van Gallery Fifty One.

Arpaïs is in april tevens artist in residence in het Vincent Van Goghhuis in Zundert, Nederland.

 

Meer info vind je ook op haar website, klik hier!

(vorige schetsboeken gemist? klik hier om ze allemaal te ontdekken!)

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. thehearttouch………….een kijkje in haar dagboeken……

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op