Memorabilia vitaliseren de grafische experimenten van Els Lesage

Flink wat decibels bewegen zich vrij door de gangen van De Tank, de tijdelijke residentieplek van een dertigtal creatievelingen op De Burg van Brugge. Na een stevige dreun op de deur verwelkomt de goedlachse Els Lesage me in het atelier. Na haar deelname aan Kunstenfestival Watou en een samenwerking voor Open Ateliers liet het werk van Els mij niet meer los. Het moment was aangebroken om haar artistieke praktijk met een sterk grafische inslag beter te leren kennen.

De aanwezige tools en kunstwerken verklappen vrij snel welke disciplines Els beoefent. Als kunstenaar heeft ze een bijzondere interesse voor druktechnieken waaronder risoprint en zeefdruk, een belangstelling die eveneens resoneert in haar schilderijen. Vanuit een  iconografisch standpunt vertrekt Els van memorabilia afkomstig uit haar eigen omgeving. Motieven als kledingstukken, kantjes en andere dagdagelijkse objecten symboliseren periodes, situaties en personen die er niet meer zijn. Op een luchtige manier laat haar werk ons nadenken over het thema vergankelijkheid. Iets helemaal anders zijn de semi-abstracte schilderijen met landschappelijke en politieke thema’s. Deze werken zijn van de hand van Bart Vinckier, haar levensgezel waarmee ze het atelier en de passie voor kunst deelt.

Els Lesage in haar atelier © Jolien Chielens

De kiem voor het kunstenaarschap werd gedurende haar jeugdjaren gelegd, maar de focus kwam initieel te liggen op een ingenieursstudie. Zo behaalde Els in 2006 haar doctoraat in de toegepaste biologische wetenschappen. De mogelijkheid om op een serieuze manier bezig te zijn met kunst was niet evident. Maar omdat Els op haar honger bleef zitten, besloot ze om geleidelijk aan meer tijd te investeren in kunst. In tussentijd genoot ze zowel een opleiding schilderkunst als vrije grafiek aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Roeselare en de Academie voor Beeldende Kunst te Gent.

Hoewel de voorkeur van Els uitgaat naar de diverse technieken van doordruk, grijpt ze graag terug naar het schilderen met acryl- en olieverf. De media blijven gelijkwaardig en worden aan allerhande experimenten onderworpen. Dit gebeurt enerzijds door elk medium afzonderlijk te bestuderen. Anderzijds laat Els de grenzen van elk medium vervagen door de verschillende technieken te betrekken gedurende het creatieproces van een werk. Door het accent te leggen op het proces, in plaats van te werken naar een vooropgesteld resultaat, stoot ze steeds op onverwachte maar interessante situaties. Een bepaalde drukfout kan de aanleiding zijn om een fenomeen verder te onderzoeken zodat nog meer boeiende effecten tevoorschijn kunnen komen. Denk maar aan de kleine verschuivingen tijdens het machinale proces van risoprinting. Een afwijking die de directe aanleiding vormde voor de creatie van de zevendelige reeks (The magical difference between) volume & electricity. Door deze strategie te combineren met het gebruik van verschillende technieken, of het aanbrengen van meerdere lagen op een drager, countert Els de reproduceerbare aard van elk drukproces.

Het exploreren van mediumspecifieke eigenschappen gaat hand in hand met Els haar fascinatie voor memorabilia. Door de objecten met een sterke herinneringswaarde te  combineren met een grafische dimensie, slaagt Els erin om ook onze verhouding met bepaalde personen, plaatsen en situaties in een mum van tijd op te roepen. Onverwacht kunnen we geconfronteerd worden met de aanwezigheid van het afwezige. Daarnaast voedt Els haar interesse voor de potentiële kracht van dagdagelijkse voorwerpen met literatuur. Boeken als De stilte van het licht van Joost Zwagerman en De paleizen van het geheugen van Gerrit Komrij en Willem van Malsen hadden een positieve invloed op haar artistiek ontwikkelingsproces.

(The magical difference between) volume & electricity, 2018, risoprint
© Els Lesage

Tenslotte valt het me op dat Els voornamelijk aan de slag gaat met vrouwelijke beeldelementen. Veelal kunnen deze motieven ook geassocieerd worden met textiel. Boeiend hierbij is dat kledingstukken of kantjes niet met cultuur-historisch vrouwelijke, ambachtelijke methodes – zoals breien, naaien en weven – op de drager worden aangebracht. Nee, Els maakt gebruik van industriële druktechnieken om persoonlijke ervaringen te onderwerpen aan uiteenlopende vormelijke experimenten. Samen met een groep hedendaagse kunstenaars slaagt Els erin om tegelijkertijd het begrip textielkunst te bevragen en het begrip conceptmatig te verrijken. Aangezien Els zich niet verwant voelt met feministische kunstenaars, biedt haar werk rust in politiek geladen tijden.


Els Lesage wordt vertegenwoordigd door Galerie Dessers. Bezoek zeker ook eens haar website om uitgebreid kennis te maken met haar werken.

Bubbelfolie, 2018 © Els Lesage
Share This Post On

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op