In het atelier van Bram Kinsbergen

Het gaat goed met Bram Kinsbergen. De jonge Boechoutse schilder toont momenteel werk in twee groepstentoonstellingen. ‘The Long Now’ in Flipside Artspace in Eindhoven draait rond de begrippen tijd, vergankelijkheid en duurzaamheid. Vijf kunstenaars, waaronder ook Matijs Van De Kerkhof en Carole Vrijhoeven, palmen de voormalige keukenwinkel/werkplaats tot 27 november in met schilderijen, installaties en video’s. De expo ‘Dog Day Cabinet 2: an elegant pose facing nature’ – tot 4 december in de Brusselse galerij Le Cliqnoteur – is grootser van opzet. Veertien kunstenaars brengen er hun werk bij elkaar in een tentoonstelling die onderzoekt hoe de kwetsbaarheid van onze cultuur zich verhoudt tot de (verwoestende) kracht van de natuur.

Kinsbergen - Dog Day Cabinet

 

De thema’s van beide tentoonstellingen zijn Kinsbergen op het lijf geschreven. Hij is immers een hedendaagse romanticus die het vernuft en de schoonheid van de natuur tegenover de protserige oppervlakkigheid van de mens plaatst. In zijn meest herkenbare werken introduceert hij elementen van populaire cultuur (Disney, McDonald’s) in fraai uitgewerkte natuurlandschappen. De confrontatie tussen de nietige, vergankelijke iconen van consumptie en vluchtig vermaak en de imposante, vaak dreigende natuur levert bijna mystieke taferelen op. In zijn recentste werk gaat Bram Kinsbergen op dat elan door, zo leert een bezoek aan zijn atelier in Boechout.

Bram Kinsbergen - No Title (2016)

Bram Kinsbergen – No Title (2016)

 

De kunstenaar werkt er naarstig aan een nieuwe reeks schilderijen. Voor een solotentoonstelling dit keer. In mei 2017 pakt Kinsbergen in Antwerpen uit met een 15-tal (nieuwe) doeken. Dat werk is volop in ontwikkeling en als gast in Kinsbergens atelier was ondergetekende een bevoorrecht getuige van de weg die de kunstenaar inslaat. De evolutie in Kinsbergens werk is immers opvallend. Weg zijn de herkenbare Mickey Mouse-figuren, dollartekens en logo’s van fastfoodtenten. Zij maakten plaats voor een subtielere vervlechting van natuur en cultuur. Maar de stijl blijft onmiskenbaar vintage Kinsbergen en dat is er eentje van vele contrasten op één doek: gedetailleerd uitgewerkte bladeren van struiken en bomen tegen een ruwe, dik aangezette achtergrond van donkere luchten of wervelende wolkenmassa’s. Maar net zo goed fungeert het bruingrijs van het ruwe linnen als achtergrond en volstaan enkele fijne penseelstreken om de boodschap te brengen.

Bram Kinsbergen - Swimming Pools - A Study about our last water resources (2016) - private collection

Bram Kinsbergen – Swimming Pools – A Study about our last water resources (2016) – private collection

 

Inspiratie haalt de kunstenaar uit fotoboeken, tijdschriften en het wereldwijde web. Afgelopen zomer stortte hij zich bingewatchgewijs op youtube-filmpjes van toeristen in vakantieparken, type Center Parks. Niet geheel toevallig bulken dat soort vakantiedomeinen van namaaknatuur, ze tonen mooi aan hoe de mens de natuur naar zijn hand zet en gebruikt voor eigen vermaak. In zijn werk draait Kinsbergen die rollen om. Lege zwembaden en verlaten auto’s ondergaan de wet van de dreigende, onheilspellende natuur. Of Kinsbergen nu op groot of klein formaat werkt, op doek of op karton, met olieverf of gouache, de donkere, troosteloze sfeer overheerst. Toch is Kinsbergen zeker geen moralist, veeleer onderzoekt hij via zijn schilderijen hoe de hedendaagse mens overeind blijft in het landschap, of dat nu artificieel is of authentiek.

Dit blogbericht gaat over Kinsbergens werk ‘Las Vegas, I want to crawl into your womb’.

Meer info over ‘The Long Now’ in Flipside Artspace in Eindhoven (tot 27 november 2016) vind je hier.

Meer info over ‘Dog Day Cabinet 2: an elegant pose facing nature’ in Le Clignoteur in Brussel (tot 4 december 2016) vind je hier.

Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op