Waarom kunst intiemer en persoonlijker wordt

Kunst beweegt nooit in één richting. Als musea hun ruimtes volstouwen met zoveel mogelijk kunstwerken en bezoekers van schilderij naar beeldhouwwerk zappen, dan bedenkt een heldere geest de Slow Art Day. Straks, op 8 april 2017, manen ook Belgische kunsttempels ons aan om – letterlijk – stil te staan bij hun kunstwerken.

Als de mainstreamkunst de wetten van de markteconomie ondergaat en gevierde kunstenaars meer oog hebben voor persoonlijke marketing dan voor de inhoud van hun werk, dan kan een tegenbeweging ook hier niet uitblijven. Ver weg van de spotlights werkt een nieuwe generatie kunstenaars rond thema’s die zij als authentiek ervaren. Dat levert intimistisch en persoonlijk werk op, vaak op klein formaat.

Harold Ancart - Untitled 1

Harold Ancart – Untitled 1

De Belgische kunstenaar Harold Ancart (°1980) past helemaal in die nieuwe beweging. Hij woont en werkt in New York, maar stelde in het verleden al tentoon bij Xavier Hufkens en Clearing Gallery in Brussel. Dit jaar was zijn nieuwste werk te bewonderen in The Menil Collection in Houston, onder de naam “Untitled (There is no there there)”. Ancart toonde 27 kleine werkjes die hij maakte met zogenaamde oil sticks, staafjes olieverf in vaste vorm, en geprepareerd papier. De reeks was het resultaat van een maandenlange cross-country trip door de Verenigde Staten. Ancart had de koffer van zijn jeep volgepropt met schildersgerei en gebruikte de auto als studio. Op gezette tijden zette hij zijn terreinwagen in een of andere uithoek van het land aan de kant, stapte uit en maakte een schilderij.

Ancart verwerpt het onderscheid tussen figuratieve en abstracte kunst, werkt spontaan en dus zonder vooropgezet plan en heeft lak aan ‘kunst met een boodschap’.

 

Harold Ancart - Untitled 2

Harold Ancart – Untitled 2

Een ander voorbeeld van de nieuwe strekking is de Nigeriaans-Amerikaanse Njideka Akynyili Crosby (°1983). Haar collages (acryl, kleurpotlood, houtskool en fototransfers) verbeelden vaak persoonlijke herinneringen, scènes die zich afspelen in haar eigen huis, en met een prominente rol voor familie, vrienden en geliefden. Lees meer over Njideka Akynyili Crosby en small art in dit blogbericht.

 

Harold Ancart, 'Untitled (2015)

Harold Ancart, ‘Untitled (2015)

Author: David De Pooter

Share This Post On

1 Comment

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op