Zelfkritiek en humor in het werk van Bart Heijlen

Het is weinig Belgische kunstenaar gegeven om het eerste artikel van een vooraanstaand Frans kunstmagazine aan zich gewijd te zien. Het is de Vlaamse tekenaar-schilder-beeldhouwer Bart Heijlen gelukt. Naar aanleiding van zijn tentoonstelling van 1 tot 24 april in het cultuurhuis Jean Ferrat in Langlaville (Noord Frankrijk) werden de eerste pagina’s van Artension aan zijn werk besteed.

Is het de licht absurde –maar zelden gratuite- humor die de Fransen aantrekt? Een (typisch Belgisch) surrealistisch trekje schuilt in veel van zijn taferelen. Vaak verwijzen deze naar de Renaissance en naar de Vlaamse primitieven, maar worden evenzeer hedendaagse taferelen in verweven.

Vandaar dat het resultaat op het eerste gezicht humoristisch oogt. Maar de humor verbergt vaak een maatschappijkritiek (Di Rupo en De Wever als gallo-Romeinen!). “L’humour est la plus belle manière de critiquer quelque chose”, aldus Heijlen. Maar humor dient Heijlen even vaak als schuilhok wanneer zijn werk te persoonlijk wordt. De man is overigens niet gespaand van zelfkritiek. Neem het werk ‘The garden of delights’, dat geïnterpreteerd kan worden als een kritiek op de overvloed in onze maatschappij, tot de kunstenaar mysterieus toegeeft dat hij zelf misschien wel in het werk voorkomt.

Van 1 tot 24 april in Galerij Jean Ferrat in Longlaville. Meer info op de website van de kunstenaar www.bartheijlen.com. Bekijk er vooral zijn schitterende reeks “Dante’s inferno” !!!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op