Het beroerde leven van beroemde kunstenaarskoppels

top10boek_artistsinloveIn welke mate beïnvloedt het liefdesleven van een kunstenaar zijn kunst zelf? De vraag kan als basis dienen voor een eindeloos onderzoek, maar het kan beter: in welke mate beïnvloeden kunstenaarskoppels elkaar in hun werk?

In het fraai vormgegeven boek ‘Artists in Love’ gaat Veronica Kavass op onderzoek uit. Zo een 42 kunstenaarskoppels worden er besproken in zowel hun kleinere, dagdagelijkse kanten als in de manier waarop ze elkaars’ werk beïnvloedden. Niet dat Kavass daar eindeloos lang over doet. Elke koppel wordt in maximum vijf pagina’s besproken. Het boek is dan ook niet meer dan een inleiding, zij het een fascinerende en rijkelijk geïllustreerde inleiding.

De verhalen achter de koppels zijn vaak complex en boeiend, af en toe dramatisch. Neem de fotograaf Alfred Stieglitz die op slag verliefd wordt op de 23 jaar jongere Georgia O’Keeffe. Hij stelt haar –prille- werk onmiddellijk en zonder haar toestemming tentoon in zijn galerij. De eerste jaren van hun relatie fotografeert hij obsessief zijn jonge buit:

“Stieglitz put O’Keeffe on display the way a scientist reveals an exotic creature in a pen for other experts to stare at while scratching their chins”. Zijn interesse in haar taande met de jaren, maar zijn enthousiasme over haar werk heeft haar zeker op weg geholpen om een van de meest invloedrijke vrouwelijke kunstenaars te worden van haar generatie.

De complexe relatie uit zich op verschillende manieren, dat van leraar-leerling (zoals bij O’Keeffe, maar ook bij Man Ray en, uiteraard, Picasso), of, vaker, dat van moeder-zoon. Dan komen we onvermijdelijk bij een Willem De Kooning en Jackson Pollock uit.

Voor De Kooning zorgde zijn relatie met Elaine een tegengewicht voor zijn diepe onzekerheid. De zelfzekere Elaine, zelf een drinkeboer en schilder die voornamelijk mannen als sekssymbool portretteerde, zorgde voor een kentering in zijn werk, gezien hij dan pas vrouwen is beginnen schilderen. Ze zijn nooit uit het echt gescheiden, maar leefden lang apart, tot hij seniel werd en ze bij hem terugkeerde om dit feit zo lang mogelijk voor de society te verbergen. Ze stierf uiteindelijk 8 jaar voor hem.

 

Dat kunstenaarskoppels hun werk afzonderlijk van elkaar blijven ontwikkelen –en al dan niet onder invloed van elkaars werk- is een aspect van het verhaal. Maar wat als ze samen kunst maken? Onvermijdelijk kom je tot het koppel Marina Abramovic en Ulay, die van 1975 tot 1988 (waaronder 5 in een zwarte mini-van) een onafscheidelijke eenheid vormden in hun werk als in hun leven, hoewel beide niet echt los van elkaar konden gezien worden.

“They maintained perfect tension with one another even when it seemed they should’ve been in a lot of pain”.

In 1988 zouden ze elk apart van de twee uiteindes van China vertrekken, om elkaar in het midden te vinden voor een Chinese bruiloft. Ze vonden elkaar inderdaad op de afgesproken plek op de Chinese muur, maar eerder dan te trouwen kondigden ze er aan dat hun relatie ten einde was.

20 jaar daarna zouden ze elkaar terugzien zijdens haar performance “The artist is present”. Je zal de beelden wel al gezien hebben, maar voor de zekerheid…:

 

Een boek van formaat die je moet hebben als je van kunstboeken houdt…

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op