Akiko Takizawa @ galerij IBASHO, Antwerpen

© Akiko Takizawa

© Akiko Takizawa

Antwerpen bulkt van de kunstgalerijen (we plannen binnenkort een overzicht). Het is ook mature markt geworden, dat blijkt uit het feit dat groeiend aantal galerijen zich in een aspect van -hedendaagse- kunst specialiseert. Een wel heel apart voorbeeld hiervan is de in maart dit jaar geopende galerij IBASHO, die zich specialiseert in ‘fine art’ Japanse fotografen, en Westerse fotografen die zich laten inspireren door Japan.

De huidige tentoonstelling vormt alleszins een mooie gelegenheid om een bezoekje te brengen. Tot 20 december kan je er het werk van de Japanse kunstenares Akiko Takizawa bewonderen. De beelden van Takizawa roepen een uniek gevoel van mystieke schoonheid op en lijken wel door de lagen van de tijd heen te glijden, in plaats van enkel een vluchtig fotografisch moment vast te leggen. Door het gebruik van de 150 jaar oude print techniek Collotype gloeit het leven in haar carbon-zwarte beelden.

© Akiko Takizawa

© Akiko Takizawa

Haar werk kent vele thema’s: thuis, familie, het gevoel van verlies, onthechting, de dood en het hiernamaals, en wat het betekent om in de moderne wereld te leven.

De werken zelf zijn lichtdrukken op traditioneel Japans papier, een uiterst zeldzaam en kostbaar fotografische proces, dat 150 jaar geleden ontstond in Frankrijk, maar nu wereldwijd bijna uitgestorven is.

Het merendeel van Takizawa’s werk concentreert zich op haar plek van herkomst. Ze groeide op in een cultuur met een vage grens tussen leven en dood. Van jongs af voelde Takizawa zich alsof ze de wereld observeerde door de ogen van een derde persoon. Dit gevoel van onthechting aan haar omgeving voegt een intrigerende factor toe aan de keuze van de thema’s in haar werk.

© Akiko Takizawa

© Akiko Takizawa

“Ik stel voortdurend vraagtekens bij deze moderne tijd waarin we leven,” schrijft Takizawa in een artist statement. “Ik was gefascineerd door het contrast tussen Japan als een snel veranderende, moderne samenleving, die wordt gedomineerd door hoogwaardige technologie waar mensen in isolatie leven, en hoe mensen stiekem geloven in bovennatuurlijke dingen, hopend op antwoorden voor hun leven, en hoe ze zich openstellen en met vreemden praten. Door het vastleggen van die mensen op een bepaalde plaats door middel van fotografie, hoop ik de wereld waarin we leven en waarin we thuishoren, te begrijpen.”

Nog tot 20 december in Galerij Ibasho, Tolstraat 67, 2000 Antwerpen, donderdag tot zondag van 2-6 uur.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op