Wat te verwachten van de Belgian Art & Design Fair 2019

Het regent kunstbeurzen, zou je kunnen stellen. De laatste jaren zijn in België alleen al een tiental kunstbeurzen ontstaan. Ze vormen dan ook een uitgekozen plek voor de kunstliefhebber om op korte tijd een enorme brok kunst te ontdekken, om nieuwe kunstenaars en galerijen te ontmoeten. Maar hoe kan je nog verrassen en innoveren in een oververzadigde markt?

De Belgian Art & Design (kortom BAD) beurs is per definitie een buitenbeentje op deze markt, al was het maar omdat ze twee disciplines op eenzelfde plek bijeenbrengt: kunst en design. De grens tussen beide is sowieso flinterdun. Design kan je als kunst beschouwen, en kunst, ergens, als een vorm van design. Beide op eenzelfde plek samenbrengen is een verrijking, zeker wanneer jouw interesse zich totdusver voornamelijk tot één van beide richtte. Het staat garant voor nieuwe ontdekkingen, waar de kunstbeleving toch voor zou moeten staan.

Dit jaar lanceert de beurs ook een aantal nieuwe initiatieven. Ontdek even mee:

Centraal thema

Onder de noemer ‘Start to collect‘ wil de beurs de eerste aankoop van nieuwe verzamelaars van kunst en design vergemakkelijken, of tenminste de drempelvrees die misschien bij de eerste aankoop bestaat te verlagen. Via een blog en social media zullen tips & tricks voor de startende collectioneur worden gedeeld.

© Kasper Bosmans

Platform voor jonge kunstenaars

Veel jonge, beloftevolle kunstenaars hebben moeite om ‘zichzelf’ te verkopen. Het is per slot van rekening hun taak niet, maar, willen ze hun ambities waarmaken, blijft het iets noodzakelijks. Onder de enigmatische naam The Hermit & the Gastropod wil galeriste Tatjana Pieters de samenwerking tussen kunstenaars stimuleren, en hen hiermee helpen zichzelf beter te vertegenwoordigen. Hoe of wat precies werd niet echt duidelijk op de persconferentie, maar het lijkt alleszins een lovend initiatief.

The Good, the Bad & the Ugly

Een design-gedeelte van de beurs wordt onder leiding van journaliste An Bogaerts ondergebracht in drie ruimtes. In het The Good kan je design ontdekken in relatie met duurzaamheid en ecologie, al is de curator er zich heel erg van bewust duurzaamheid als aankoopbeslissing ook uit een vorm van schuldgevoel kan ontstaan. De Bad kamer zal gereserveerd worden voor Belgische designers. Maar het wordt vooral uitkijken naar wie zich in de Ugly kamer voorstelt, volgens An is het een trend bij de millennials om een voorkeur te ontwikkelen voor kleuren en vormen die door de ‘oudere’ generatie als foeilelijk zou worden gekeurd. Zeer benieuwd…

© Studio Job & Seletti

Henk Delabie

Een kunstbeurs is bij regel druk. Om voor verpozing te zorgen nodigde de beurs dit jaar kunstenaar Henk Delabie uit om een installatie te bouwen op de beurs. Negen lage blokken, waarop kleine werken en voorstudies van evenveel kunstenaars te zien zijn. Een soort ‘kunstlandschap’ om doorheen te wandelen en tot rust te komen in de drukte van de beurs.

Hommage aan Agnes Maes

De beurs gaat er prat op om de kunstenaars en designers centraal te stellen. Dat bewijst ze alleszins met een hommage aan een onderbelichte kunstenaar in de spotlight te zetten. Dit jaar koos curator Daan Rau voor de drie jaar geleden overleden Agnes Maes, een leerlinge van Roger Raveel, maar die gaandeweg een heel eigen pad is gaan bewandelen. Het ontdekken waard.


De Belgian Art & Design beurs loopt van 10 tot 13 oktober in Gent. Klik hier voor alle info.

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op